Mariza in Amsterdam

De cynicus die als reaktie op dit logje slechts kan verzuchten dat ik waarschijnlijk niet veel gewend ben, moet mij maar op mijn woord geloven dat ik in mijn leven genoeg op podia heb zien passeren en dat mijn ervaring met live – muziek zich echt niet beperkt tot dat optreden van De Jonge Flierefluiters in 1952 in de Culemborgse Plantage, wat voor de begrippen van die tijd niettemin een heel evenement was. Maar uiteraard verhield het zich niet tot wat er op dit moment aan muzikale voorstellingen gangbaar is en waarvan ik er, denk ik, voldoende heb gezien om enigszins te kunnen weten wat de standaard daarvoor is. Waardoor ik eigenlijk met de nodige stelligheid kan en durf te zeggen dat ik gisterenavond in het Amsterdamse Concertgebouw een optreden heb gezien dat voor mijn gevoel ongeëvenaard was, wat mij betreft zijn weerga niet kende. In een totaal uitverkochte Grote Zaal mocht ik genieten van de Portugese fadozangeres Mariza, die niet alleen een fadista bleek te zijn, maar zich veel en veel meer dan dat toonde. Een actrice, een entertainer, een cabaretière, een comedienne, die weliswaar de fado in de beste traditie van Amalia Rodriguez omarmde, maar daar ook elementen uit de jazz, de gospel, de pop en Latijns Amerikaanse ritmes aan toevoegde.
Zoals Piazzola de tango vernieuwde, zo diende zij moderne impulsen aan de fado toe. En denk niet dat Mariza zich beperkte tot een statische vertolking van een reeks liederen, met de standaard aankondiging en het applaus daarna. Integendeel, ze maakte van haar voorstelling een waar spectacle coupé, waarin ze haar publiek volledig betrok en op sleeptouw nam. Met een fabelachtige en fascinerende voorstelling tot gevolg, die voor mij onvergetelijk was. En ik moet mij sterk vergissen als het al die andere aanwezigen niet net zo is vergaan. Waarbij dan nog eens extra in aanmerking genomen kan worden dat het hele optreden van Mariza, waarvoor anderhalf uur was voorzien, met een vol uur uitliep, zonder dat zij zichzelf en haar voortreffelijke musici noch het publiek ook maar een moment van pauze of oponthoud gunde. Met dus alleen maar opwinding en enthousiasme tot gevolg. Des te leuker is het daarom dat ik aan dit logje, ook als ondersteuning ervan, een acht minuten durende opname kan toevoegen die een wel heel speciaal deel van haar optreden laat zien, dat met name zo onvergetelijk was.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mariza in Amsterdam

  1. math zegt:

    Geweldig!

Geef een reactie

