Maatvoering bij de Limburger

Of Dagblad de Limburger nog wel aangemerkt kan worden als een serieus te nemen journalistiek product, wordt met de week twijfelachtiger. Zo regelmatig is de maatvoering en objectiviteit in haar kolommen ver te zoeken dat de dag dat ze bij mij definitief de deur uit gaat, langzamerhand steeds dichterbij lijkt te komen. De 1Limburg-app hoeft eigenlijk nog alleen maar geperfectioneerd te worden en het niveau van volwaardig nieuwsmedium bereikt te hebben, en het is gedaan met mijn abonnement op de regionale krant. Voor broddelwerk zijn mijn euro’s mij teveel waard als ik zie naar welk niveau de Limburger zo ongeveer bij herhaling begint af te glijden. Waarbij ik nog best coulant ben in mijn oordeel. Ik snap namelijk heus wel  dat je als regionaal nieuwsbrenger rekening hebt te houden met de interesses en achtergronden van abonnees en lezers, welke nu eenmaal sterk bepaald worden door hun woonplaats. Logisch dus dat dat regionale aspect in de nieuwsvoorziening een extra accent of hier en daar voorrang krijgt. Omdat het hemd nader is dan de rok. Maar altijd met inachtneming van de basisprincipes van de journalistiek. Wat zoveel betekent dat maatvoering en objectiviteit altijd buiten kijf dienen te staan.
Voeg daar de duiding, de verklaring, het onderzoek en de analyse aan toe en de voorwaarden zijn benoemd die een krant ook een echte krant maken. En laat het daar juist de laatste tijd nogal fors aan ontbroken hebben bij Dagblad de Limburger. Met de afgelopen dagen dus een treurig en irritant dieptepunt gezien de omvang van de berichtgeving rond en naar aanleiding van de zege van Max Verstappen in de formule 1 – race die plaats vond in Barcelona. De krant bleek zichzelf en de bijbehorende beginselen totaal vergeten te zijn. Er werd collectief los gegaan na de zege van deze zoon van Limburg. Met op dinsdag na Pinksteren welgeteld acht bladzijden die gewijd waren aan de triomf van Max Verstappen, waarna het op de woensdag erna nog eens dunnetjes werd overgedaan met berichtgeving die door de hele krant heen op zes pagina’s een plaats had gekregen. En dat dus allemaal naar aanleiding van. Alsof er een emmer werd leeggegooid, terwijl er de facto aan het nieuws over die overwinning niets werd toegevoegd. Het werd eigenlijk alleen maar uitgemolken zonder dat er verder ook maar iets nieuws onder de zon was en er alleen maar sprake was van herhalingen van herhalingen. Met per slot van rekening en alles overziende een surplus aan non-nieuws, welke dus royaal de ruimte kreeg. En vermoedelijk alleen de betreffende journalist zijn gerief opleverde. Die ene lezer die ik ben, in ieder geval niet. Omdat dat autoracen niet aan mij is besteed en dat ook nooit zal worden.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Maatvoering bij de Limburger

  1. Mack zegt:

    Maar goed, de aandacht voor de overleden nummer 14 vond je ook al overdreven. Het mag van mij hoor, maar sport is nu eenmaal iets groots. We kunnen wel net doen alsof de minste politieke beslissing belangrijker is dan de grootste sportprestatie, maar dan zijn we bijna aangewezen op het reformatorisch dagblad. En dat vertik ik. De prestatie van Max en zijn team was sensationeel. Jij weet dat gewoon niet op waarde te schatten. Eén krant van de 260 per jaar die je niet bevalt, daarvoor kun je toch wel een oogje dichtknijpen?

    • robschimmert zegt:

      Nou, dan relativeer ik toch een beetje. Die Max heeft gewonnen, maar wel nadat de twee echt grote Mercedes-rijders elkaar van de baan hadden gereden. Dat perspectief mag wel even aangebracht worden en maakt die hele zege wat mij betreft minder sensationeel en alle aandacht, van zes tot acht pagina’s, behoorlijk overspannen.

      • Mack zegt:

        Die zes tot acht pagina’s laat ik even voor wat ze zijn. Maar als jij zegt dat hij alleen kon winnnen doordat die Mercedessen uitvielen, dan heb je daar gelijk in en gelijk doe je hem dan zo ernstig tekort. Want F1 is eenmaal een mechanische sport, en je moet geluk hebben. Maar het feit dat hij gepromoveerd werd op zijn 18e, dat hij bij het topteam kwam zegt al heel veel. Dat hij er daarna in zijn eerste race in slaagt om in een auto die hij niet kent een Ferrari van zich af te houden en dat ook nog eens zo te doen dat hij zijn banden spaarde terwijl zijn teamgenoot op viel nieuwere banden ze ook veel eerder kapot had gereden, is van grote klasse. Dat had ik je naamgenoot en Rosberg nog wel even na willen zien doen. Maar afgezien hiervan: de kans dat ooit een Nederlander een GP zou winnen was al zo ontzettend klein. Hij doet het in een sport met ongelijke kansen. Een wielrenner dient gewoon zo hard mogelijk te trappen om te winnen. Hier komt zoveel meer bij kijken.

  2. Emigrant zegt:

    Alweer iemand die genoeg heeft van zijn krant. Hierover had Wieneke juist een blog: https://griemmank.wordpress.com/2016/05/16/over-the-top/

  3. Peter zegt:

    Wacht maar tot zaterdag dan is er een andere coryfee uit de provincie aan het woord, lees en huiver, dan toch maar liever Max.

  4. sjoerd zegt:

    Daarom heb ik al zeer lang geen krant meer…trouwens ook een nee-nee stikker op mijn brievenbus. De zege van Max is super… De jongste coureur ooit met een F1-zege.

Geef een reactie

