Mies van der Rohe in het Glaspaleis

Een van de grote architecten en ontwerpers van de twintigste eeuw was de in Aken geboren Ludwig Mies van der Rohe (1886 – 1969). Hij kan beschouwd worden als een van de grondleggers en geestelijk vaders van de eigentijdse bouwkunde, waarvan prominente vaderlandse representanten als Wiel Arets, Jo Coenen, Rem Koolhaas en Francine Houben zich bepaald schatplichtig aan hem mogen noemen. Zijn motto “Less is more” is zeker niet minder van kracht en actueel geworden, een motto dat voor het eerst zichtbaar werd in zijn werk dat eind twintiger, begin dertiger jaren het licht zag, exact in de tijd dat hij directeur van het befaamde Bauhaus in Dessau was. Maar zijn voor die tijd revolutionnaire wijze van bouwkundig denken en ontwerpen ontkwam niet aan het nazi-keurmerk van ‘Entartet’. Waardoor hij uiteindelijk in 1938 moest uitwijken naar de Verenigde Staten, waar hij vervolgens het staatsburgerschap in 1944 kreeg om in de decennia daarna tot zijn dood in 1969 een wezenlijke bijdrage te leveren aan de totstandkoming van de voor de Amerikaanse steden zo kenmerkende skyline, met voor Mies van der Rohe de stad Chicago toch als habitat en proeftuin bij uitstek. Aan deze prominente twintigste eeuwse architect is een expositie gewijd in het Heerlense Glaspaleis, dat fenomeen van Nederlandse bouwkunst uit de vorige eeuw, naar een ontwerp van Peutz,dat nu een vooraanstaand cultureel centrum is geworden.
Waarin dus nu het werk van Mies van der Rohe breeduit wordt tentoongesteld en waar nogal wat eer mee wordt ingelegd, met name dankzij de ondersteuning die uit de faculteit Bouwkunde van de TH van Aken werd gegeven. Naast een overzicht van een reeks opvallende ontwerpen van zijn hand is de expositie als het ware opgebouwd rond een reeks van tableaus waarop een toelichting wordt gegeven op de restauratie van een vijftal gebouwen welke ooit door Mies van der Rohe werden ontworpen. Met per te restaureren project telkens een drietal invalshoeken waarlangs naar de specifieke kenmerken van het betreffende ontwerp wordt gekeken, met daarbij telkens een analyse van de sterktes en zwaktes, bezien vanuit het huidig perspectief. Met als grootste verdienste toch wel dat het gebodene beslist niet alleen geschikt is voor de ingewijde, de bouwkundige, maar ook de leek een entree verschaft tot het werk van deze belangrijke architect. Wij zijn in ieder geval in anderhalf uur tijd een stap dichter gekomen bij Mies van der Rohe en zijn betekenis tijdens onze rondgang over die tentoonstelling, die de moeite van een bezoek zeker waard is en dat nog meer wordt als er ook nog de kennismaking met het inwendig van dat Glaspaleis aan wordt verbonden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Tips en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mies van der Rohe in het Glaspaleis

  1. sjoerd zegt:

    Wellicht kom ik er deze week nog eens aan toe.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s