Veilig Schiphol?

Natuurlijk moet de kat niet op het spek gebonden worden. Maar dat wil niet zeggen dat we dan maar de andere kant op moeten kijken of onze mond houden, met als argument dat er in het andere geval alleen maar gedonder van komt. Want wie wil er nou een polonaise aan zijn lijf, is een in brede kring gehanteerde gedachtegang. En ook ik hoef ik niet alles van de daken te roepen. Maar soms gelden voor mij toch uitzonderingen, met als er in mijn ogen misstanden zijn, zaken niet kloppen waardoor leven en veiligheid van mensen in het geding kunnen zijn. Want daar heeft de opmerking die volgt, duidelijk betrekking op wat mij betreft. Het verhaal, mijn waarneming moet gesitueerd worden in de nacht van 25 april. Plaats van handeling : Schiphol. We moesten daar in alle vroegte zijn omdat ons vliegtuig om kwart voor zeven naar Athene vertrok. We hadden onze auto geparkeerd. Het was overal doodstil, spookachtig en ook koud en guur. Ook in de entree was geen mens te bekennen. Trouwens, we hadden er ook niets te zoeken. We moesten naar de vertrekhal om in te checken. De lift dus genomen, om een verdieping hoger, op de plaats waar we moesten zijn, bij het verlaten van die lift steil achterover te slaan en een moment van complete vervreemding te ondergaan. Het was vier uur in de nacht en we bevonden ons in de vertrekhal die tot de nok toe gevuld was met mensen die daar ook waren om in te checken.
Met als gevolg dat er een wachttijd van een uur werd aangekondigd. Wat alle gelegenheid bood om eens rond te kijken in die afgeladen ruimte waar tussen de mensen een paar zwaar bewapende marechaussees te zien waren. Waarna van het een het ander kwam en het juist die aanblik was die mij deed huiveren toen ik wat ging doordenken. Want wat mij opviel was dat die vertrekhal voor iedereen vrij toegankelijk was. Iedereen kon er zo en ongehinderd binnen lopen. Bij geen enkel entree werden mensen gecheckt, dit in tegenstelling tot het fouilleren, visiteren en scannen wat wel fanatiek gebeurt nadat er ingecheckt is en men zich wil begeven naar de gates en de vliegtuigen. Waardoor het typisch maatregelen zijn die zich bij uitstek richten op beveiliging van het vliegverkeer. Met daartegenover dus niets dat er op wijst dat ook de situatie in de vertrekhal van Schiphol onder controle is. Ik kreeg ineens, zo rondkijkend, het donkerbruine vermoeden dat de situatie op Schiphol niet wezenlijk anders is dan ze was op Zaventem toen daar aanslagen werden gepleegd, ook in de vertrekhal. Vandaar dat ik me toch min of meer opgelucht voelde toen ik weg uit die drukte was, die drukte die een welkom en gemakkelijk doelwit voor kwaadwillenden vormde. Maar misschien heb ik het wel verkeerd gezien. Ik hoop het eigenlijk ook. Het neemt echter niet weg dat ik vond dat ik mijn mond hierover niet mocht houden.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Veilig Schiphol?

  1. sjoerd zegt:

    Aan de andere kant zijn er wel meer plaatsen die wellicht een nog makkelijker doelwit vormen en waar je helemaal geen bewaking hebt. Ga maar eens naar Utrecht Centraal, of de andere grote stations.

  2. Rob Alberts zegt:

    Voor de douane is Schiphol natuurlijk gewoon een winkelcentrum.
    Na de douane is het een uitgaansgelegenheid voor drank en eten.

    Het vliegen lijkt bijna overbodig ……

    Zonnige groet,

  3. Peter zegt:

    elke menigte is mogelijk een doel, je geeft hier een een beschrijving ten beste van een onveilig gevoel het zijn de onzekerheden van deze tijd

Geef een reactie

