Het echec van Ajax

Het zou wel erg vreemd zijn als ik de bizarre ontknoping van de vaderlandse voetbalcompetitie zonder er een woord aan te wijden hier voorbij zou laten gaan. Omdat ik mijn leven lang al wat met voetbal heb en tegelijk altijd een aanhanger ben geweest van het Amsterdamse Ajax. In voor – en tegenspoed. Want dat hoort nu eenmaal bij het supporter zijn, waarvan de laatste jaren de scherpe kantjes wel zijn verdwenen. Als het mijn club eens niet meezit, eet ik even goed en met net zoveel smaak als bij een overwinning en bovendien slaap ik er geen minuut minder om. Vandaar dat ook gisteren na het complete echec van Ajax in Doetinchem, tegen het nietige De Graafschap, de wereld voor mij niet stil bleef staan, het leven na die paar seconden slikken zich weer met gemak hernam. Waarbij een portie nuchterheid en een beetje nadenken en analyse alleen maar hielp. Omdat dat zo superieur geachte Ajax zelden zo een opgelegde kans op een kampioenschap had laten liggen. Er hoefde gewoon gewonnen te worden, dus dezelfde prestatie te worden geleverd als de zeventien wedstrijden ervoor, om de titel die al op een presenteerblaadje lag, te incasseren. Wat uiteindelijk niet gebeurde en het gewoon eigen schuld, dikke bult was. Met de conclusie dat het ook beter zo was. Want als op het ultieme en beslissende moment niet aan de simpele voorwaarde kan worden voldaan door van een van de zwakste tegenstanders uit de Nederlandse competitie te winnen, kan er geen enkele aanspraak worden gemaakt op het ontvangen van de kampioensschaal.
Laat staan dat zo’n team als dit Ajax in staat moet worden geacht om de vaderlandse eer in de Champions League met verve te verdedigen. Als De Graafschap op een cruciaal moment al de maat te groot blijkt te zijn, dan kan beter het zwijgen ertoe worden gedaan als de kansen van Ajax op dat Europees podium moeten worden ingeschat, waar de tegenstanders echt van een andere orde zijn. Met welke gedachte en overweging ik dus snel klaar was met die Amsterdamse afgang die haar gelijke in de vaderlandse voetbalgeschiedenis niet kent. Waardoor er gisteren met grote letters historie werd geschreven, zoals ook de Nederlandse voetballiefhebbers die de stadions op deze laatste speeldag bevolkten, zich tegelijkertijd van hun minst fraaie kant lieten zien. Want het was bijna nog nooit vertoond dat het leedvermaak om het Amsterdamse verlies zo collectief werd gekoesterd en er zo massaal uiting aan werd gegeven, terwijl hoorbaar en zichtbaar feestjes onder andere in Rotterdam en Utrecht werden gebouwd. Een beetje treurig is het natuurlijk wel als er geen aanleiding meer is om je te amuseren met het spel van je eigen club, om dan deze vorm van vermaak te zoeken. Dan is de armoede echt troef als men hier al tevreden mee is en wordt eens te meer duidelijk hoe peilloos leeg de gemiddelde voetbalsupportersziel moet zijn. Je zou van de weeromstuit genoeg van het hele spelletje krijgen omdat je toch niet tot het gezelschap gerekend wil worden dat zijn zondagmiddag met leedvermaak vult.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Sport en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het echec van Ajax

  1. Mack zegt:

    Ik doe het ook niet, het leedvermaak, maar sommigen hebben erom gevraagd. Een paar jaar terug had ik de pest in omdat Ajax kampioen was geworden en PSV niet. Ik reed naar mijn werk en ik klaarde pas wat op toen een wijs man (Harry van Raay) zei dat Ajax verdiend had gewonnen omdat ze gewoon beter waren. Ik ben daar jaloers op.

  2. nielshagen zegt:

    Ik kan ook wel lachen om al die leuke grappen die onder andere door De Speld gemaakt worden. Het team heeft het geheel en al aan zichzelf te danken. Volgend seizoen weer een kans!

    Aldus deze gematigde ajacied 😉

Geef een reactie

