De logica van Plasterk

Het kan zijn dat ik gisteren even de draad kwijt raakte toen ik minister Plasterk over het raadgevend referendum hoorde vertellen dat er hoog nodig eens naar de Referendumwet moet worden gekeken. Waarbij vooral de vraag aan de orde moet zijn wanneer het geldigheid krijgt. Want nu is de drempel daarvoor opgehangen aan het totaal aantal mensen dat gaat stemmen. Maar dat zou even goed opgehangen kunnen worden aan het minimum aantal mensen dat tegenstemt. Dat raadgevend referendum is nu geldig bij een opkomst van dertig procent. Wat ertoe kan leiden dat mensen wegblijven bij de stembus, aldus nog steeds Plasterk, die even goed in zijn logica en redenering verdwaald kon zijn. Ook dat weet ik niet omdat ik hem niet kon volgen. Is er iemand die klaarheid in deze duisternis kan schenken en mij uit mijn droom van verwarring wil helpen?

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De logica van Plasterk

  1. fialas zegt:

    ik snap hem wel, zelf ken ik een hele rits mensen die niet persé tegen dit verdrag zijn maar wel tegen dit referendum en dus niet zijn gaan stemmen. Hele rare reactie vond ik die van Ascher, die nogal opgetogen deed over het fenomeen referendum. Ik zou trouwens niet graag in hun schoenen staan.

    • robschimmert zegt:

      Ik weet niet wat er zo moeilijk aan is. Want twee derde van de kiesgerechtigden had dus helemaal geen boodschap aan dit referendum. Duidelijk signaal als je dat afzet tegen de twintig procent van de kiesgerechtigden die uiteindelijk tegen stemden. Moet een kabinet de oren laten hangen naar deze minderheid, waarin geschreeuw, rancune, frustratie en verongelijktheid samengebald lijken?

  2. Mack zegt:

    Slaat inderdaad nergens op en is geheel afhankelijk van de vraagstelling bij het referendum. Bent u voor of tegen het niet door laten gaan van het associatieverdrag met Oekraine?

Geef een reactie

