Over belastingmoraal

Dit wordt een verhaal over belastingmoraal. Het moest er uiteraard van komen, met de recente openbaarmaking van de Panama – papers waardoor een onverkwikkelijk inkijkje werd verschaft in het binnenste van de elite, de machtigen en de rijken van deze wereld. Hoewel het gezelschap dat daarbij langs kwam waarschijnlijk ook niet weer zo representatief is dat daardoor alles en iedereen met dergelijke kwalificaties over dezelfde kam geschoren kan worden. Wat ik dus niet zal doen, waar waardeoordelen daarentegen wel weer onvermijdelijk zijn als het gaat over het gedrag en de houding van diegenen die op zijn zachtst gezegd een dubbelzinnige belastingmoraal hebben en dus witwassen en belastingvlucht vooraan in hun fiscale woordenboek hebben staan. Met hebzucht als het gereedschap en de drijfveer om daarmee aan de slag te gaan. Belasting betalen wordt door deze groep van vermogenden kennelijk niet als een normale burgerplicht wordt beschouwd. Welnee. Het krijgen, verwerven van meer, meer en nog veel meer heeft prioriteit en gaat in feite boven alles. Waarvoor alle middelen blijken te zijn toegestaan, tot op de uiterste rand van de legaliteit. Omdat hen dan niets gemaakt kan worden. Dankzij alle ingewikkelde vennootschaps -, eigendoms – en betalingsconstructies, met lijnen over de hele wereld waarop het barst van de belastingparadijzen en nog veel meer van die (fictieve) brievenbusfirma’s, met Nederland en haar wetgeving als een van de prominente vestigingsplaatsen daarvoor.
Zodat de Panama – papers ook voor een deel bij ons op de stoep en om de hoek zijn geschreven. En daar begint het bij mij opeens danig te wringen. Want voor mij is het als Nederlands burger de normaalste zaak van de wereld dat ik mijn belasting betaal, voor de volle mep en volgens de geldende regels. Die ik strikt volg om tot een plicht en afdracht te komen die zich exact tot mijn inkomen verhoudt. Dit alles volgens het idee waaraan voetballer Piet Keizer ooit uitdrukking gaf toen hij stelde dat hij het niet alleen normaal vond dat hij veel belasting moest betalen. Hij was zelfs blij erom omdat dat gewoon betekende dat hij een heel goed inkomen had. Waar het wat mij betreft dan ook precies om gaat, om die gedachte, die houding en die moraal. En het dus allesbehalve een verdienste is om met behulp van legio kunstgrepen, smoesjes, verzinsels en schijnconstructies zo weinig mogelijk belasting te betalen en zo veel mogelijk in de eigen zak te houden. Want per slot van rekening houdt dit alleen maar in dat de staat, dus de medeburger, benadeeld wordt om de eigen beurs vooral gespekt te houden. En wat dan zeker zo erg is dat is dat Nederlandse staat ook op dezelfde twee gedachten hinkt, althans daar ruimte voor geeft. Of moet ik het verlenen van faciliteiten aan niet – ingezetenen om voor hun fiscus te vluchten misschien toch anders begrijpen waar de letter van de Nederlandse belastingwetgeving wel heel strikt op mij toegepast wordt?
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Over belastingmoraal

  1. Mack zegt:

    Het is inderdaad de bedoeling dat jij gewoon je fair share betaalt zodat de rijken wat minder hoeven bij te dragen. Het treft hen immers het hardst.

  2. Mack zegt:

    Oh, en of je dat ook even zonder morren wilt doen. Dit soort logjes maakt misschien slapende honden wakker en dat is niet de bedoeling.

  3. fialas zegt:

    ik heb een aangetrouwde neef die als fiscale goochelaar op de Zuidas werkt. Hij blijft volhouden dat het uiteindelijk de economie van Nederland ten goede komt. Op mijn vraag naar de economieën van het benadeelde land moet hij toevallig net snel even de hond uitlaten.

    • Mack zegt:

      Het gaat er helemaal niet om dat het uiteindelijk de economie van Nederland ten goede komt. Zwart geld komt ook de economie ten goede. Het is alleen niet zo dat iedereen er van meeprofiteert.

  4. Peter V zegt:

    Vroeger hadden we België en Luxemburg, tegenwoordig hebben we de Zuidas. In de binnenstad van Maastricht val je over de fiscale constructies, ik vermoed dat de meeste panden een link hebben met de Bahama’s. De gemeente draait draait vooral op ons arme sloebers die eromheen wonen. De slimmeriken komen eens per jaar nog wel eens kijken, ik zag ze op de Tefaf het is een en al beschaving en finesse wat daar rondloopt en wij mogen ze bedienen met onze geweldige Limburgse gastvrijheid. Zo komt het toch nog goed.

    • fialas zegt:

      Tussen die internationale crowd van rijke stinkerds op de Tefaf voel ik mij een zielige armoedzaaier. Bij veel van de schilderijen word ik droevig gestemd, ik kijk en bewonder, maar denk heimelijk dat ze in musea zouden horen .

  5. sjoerd zegt:

    Ik vind he schitterend dat dit nooit wordt opgemerkt door de belastingdienst… Daar doe je het toch voor…

Geef een reactie

