Kaarten op tafel

Gelukkig willen er ook nog wel eens tijdig apen uit de mouw komen. Dat gebeurde gisteren toen het Burgercomité dat het initiatief nam tot het referendum over het EU – associatieverdrag met de Oekraïne, in een interview in NRC Handelsblad wat meer duidelijkheid gaf over haar ware motieven. Want, werd met zoveel woorden gezegd, die hele Oekraïne kon haar in feite geen bal schelen. In feite was het de bedoeling om die hele onwrikbaarheid van dat instituut dat de EU is, ter discussie te stellen, met als ultiem oogmerk, als dit referendum zou slagen, een volgend referendum om een Nederlandse uittreding uit de EU te bewerkstelligen. Waarbij beide heren ook nog eens onomwonden een volgend deel van hun verborgen agenda onthulden, namelijk dat zij nul komma nul vertrouwen hebben in de democratie, die wat hen betreft in deze huidige vorm opgedoekt kan worden. Nou, en als dan ook nog eens in aanmerking wordt genomen dat deze Arjan van Dixhoorn en Pepijn van Houwelingen niet wilden spreken over hun eigen burgerlijke status noch in beeld wilden komen, dan is de stelling bepaald niet misplaatst dat er voldoende redenen zijn om aan hun oprechte intenties te twijfelen. Voor mij is het in elk geval een bevestiging van mijn gelijk om niet aan dat referendum – circus van 6 april mee te doen. Ik kijk wel uit om me voor dit dubieuze karretje te laten spannen. Neemt niet weg dat het wel fijn is dat de kaarten op tijd op tafel gekomen zijn zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen. Ik hoop het tenminste van harte.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Kaarten op tafel

  1. fialas zegt:

    goede opgemerkt door die ouwe Bolkestein, maar voor mij en de mijnen geen echt nieuws, eigenlijk lag het er vanaf het begin duimendik bovenop. Ik zal dus niet blanco, maar ja gaan stemmen.

  2. Peter V zegt:

    Ik heb voordien al de neiging gehad het stembiljet met veel genoegen in stukken te verscheuren. Een referendum als sick joke enkel om de democratie in het ooitje nemen… ik hoop dat deze hrappemakerij voor het laatst heeft plaatsgevonden. Door de plee ermee.

  3. sjoerd zegt:

    Ik stem niet en hoop daarmee het minimum te halen… Ik vind het geen referendum waard.

  4. math zegt:

    Iedereen thuis blijven. De EU willen afschaffen is voor de dommen en daar hebben we er toch niet zoveel van?

Geef een reactie

