Mijn poging tot digitale aangifte

Als alle billboards geloofd moeten worden, en dat waren er niet weinig, want ze zijn mij zelfs niet ontgaan, dan wordt het blauw van de enveloppe van de Belastingdienst in no time afgeschaft. Zodat we met ons allen digitaal en on line met de fiscus gaan en zullen moeten communiceren. Geen houden aan! Zo mag tenminste wel begrepen worden. Welnu, om niet voor het blok gezet te worden op het moment dat het mij nou net niet uitkwam, heb ik dit jaar een poging gewaagd om mijn aangifte over 2015 voor het eerst digitaal te doen. Ik had al te vaak in mijn directe omgeving gehoord dat het allemaal zo makkelijk was en soepel verliep waardoor ik besloot om nou eens eindelijk ook over de brug te komen. Als een kind die was kan doen, zou ik niet weten waarom ik ook niet in dat spoor zou treden, ook gezien alle balen die ik elk jaar weer had om op het allerlaatste moment, dus net niet in die deadline en voor dat zwaard van Damocles, mijn belastingformulier eigenhandig met pen en potlood in te vullen. Dus als zo’n wenkend perspectief wordt geschetst dat zou bestaan in die digitale aangifte, begin je daar vanzelf vol goede moed en fluitend aan, erop rekenend dat de belastingdienst haar best er op had gedaan om het mij makkelijker te maken. Om vervolgens toch van een koude kermis te komen. Want de ‘kat in het bakkie’ vind je langs die weg op voorhand niet. Omdat er toch nog de nodige hindernissen moeten worden genomen voordat je goed en wel bij de pagina met jouw eigen fiscale gegevens komt.
Wat wel begrijpelijk is omdat juist de overheid voor onze privacy en ook de beveiliging ervan moet staan. Maar of het nou zo complex moet, voor je feitelijk aan de slag kunt, blijft voor mij toch een springend punt. Met een gebruikersnaam, een wachtwoord dat aan de nodige vormvereisten moet voldoen, met een SMS – code en een e-mailcode die tijdens de aanvraag van je Digid, je sleutel om bij de fiscus binnen te komen, wordt toegezonden via telefoon en/of pc ben je pas halverwege omdat de code waarmee de Digid geactiveerd wordt, via de reguliere postkanalen bij je thuis wordt bezorgd. Waardoor je dan al weer een dag of vijf verder bent. Waarbij het wel te hopen en zeker te adviseren is om al die gegevens, codes en wachtwoorden, vooral meteen tijdens het begin de aanvraag, vast te leggen. Want ben je een van die schakels kwijt of vergeten nadat je je Digid hebt geactiveerd, dan kom je nog niet bij de fiscus binnen en kun je met het hele circus van voren af aan beginnen. Wat mij dus overkwam en wat voor mij de aanleiding vormde om dit logje, ter lering en uiteraard ook tot ieders vermaak, te schrijven. En daarbij sluit ik ook niet uit dat ik het nog niet helemaal heb begrepen. Want waarom zou iets makkelijk gaan als het ook moeilijk kan? Leer mij onze overheid kennen.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Mijn poging tot digitale aangifte

  1. fialas zegt:

    eerst ging het giroblauw eraan, nu het blauw van de fiscus, laten we hopen dat ze ons de blauwe hemel laten behouden.

  2. Mack zegt:

    Ik moet nog. Helemaal geen zin in. Waarom moet ik eigenlijk belasting betalen? Volgens mij alleen maar om de schade die anderen aanrichten, te herstellen.

  3. Ximaar zegt:

    Het lijkt er op dat je alleen DigiD hebt aangevraagd. Over de belastingaangifte heb ik nog niets gelezen.

    Zelf kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ik waarschijnlijk geen aangifte hoefde te doen omdat ik het afgelopen jaar op 0 uit kwam. Dus log ik in om het te bekijken. Plak m’n DigiD in het inlog vak. Beantwoordt 3 vragen, dat er met mij niets is gewijzigd. Zie de bedragen die overeenkomen met wat ik al bij de banken (ook alleen digitaal te bekijken) zag. En het eindresultaat was wederom 0. Vervolgens maar ondertekend en binnen 3 minuten was mijn aangifte klaar. Krijg ik over een paar maanden weer een brief dat ik niets hoef te betalen en dat ik niets krijg. Prima in balans dus.

  4. sjoerd zegt:

    Wij doen het al jaren en hebben nog nooit moeilijkheden ondervonden. Ergo, we waren bij de eerste lichting die het mocht uitproberen. Significant detail, het werd zo goed bestudeerd aldaar dat men ons erop wees dat er een andere weg was zodat we nog extra geld terug kregen. Sinds die ervaringen willen we niet anders meer…

Geef een reactie

