Hardlopen of wandelen?

Als ik ergens al mijn leven lang verbaasd over ben, dan is het wel het plezier dat mensen aan hardlopen beleven. Van jongs af aan heb ik er niets mee gehad. Dat begon op de middelbare school, in de eerste klas. Eén keer per week stuurde de gymnastiekleraar ons erop uit om een ronde van drie kilometer vanuit onze school in de Utrechtse Homeruslaan door het wat verder gelegen Wilhelminapark te lopen. Wat van meet af aan voor mij een penitentie was, een activiteit waarvan ik de lol onmogelijk kon inzien, dat rennen langs de straat, stoep op, stoep af. Een bezigheid dus die niet aan mij was besteed, maar waarbij ik er wel voor zorgde om niet steeds als allerlaatste van de hele meute te finishen. Met die vorm van in het oog springen hielp je jezelf bij die leraar niet. Maar die ongein die jaar in, jaar uit plaats vond, heeft dus wel haar sporen nagelaten. Want op die manier ben ik nadien nooit meer in beweging geweest, had ik niet eens de aanvechting ertoe. Met dus als gevolg een nog altijd groeiende verbazing, omdat dat hardlopen alleen maar populairder aan het worden is.
Zouden de beoefenaren ervan werkelijk geloven dat zij op die manier hun eigen gezondheid dienen? Dat kan toch niet waar zijn? Zoals het evenmin heilzaam kan zijn om dat op beton en asfalt te doen, als je tenminste je loop niet op een overwogen wijze afwikkelt. Blijft voor mij ook nog de vraag wat de meerwaarde is van die wijze van voortbewegen ten opzichte van wandelen, als dat dus niet op het dooie gemak gebeurt, maar als het enigszins kan in een stevig, en soms wel eens geforceerd, tempo. Ik heb dat, toen ik nog werkte, jaren aaneen, dag in, dag uit gedaan. Wat mij alleen maar een goed gevoel heeft opgeleverd plus toch de nodige zweetdruppels. De frequentie heb ik wel afgebouwd, maar een paar keer per week wil ik toch nog eens graag één, twee uur doormarcheren door ons heuvelland, wat bij een helling ook de nodige inspanning vraagt. Nou, en beweeg daar nog eens beide armen bij en je kostje is qua gezondheid en fitheid gekocht. Kortom, ik kan het ieder aanbevelen, in plaats van met een rood hoofd en de blik op oneindig wat langs ’s heren wegen te hollen.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Hardlopen of wandelen?

  1. Mack zegt:

    Qua gezondheid is dat wandelen waarschijnlijk beter, je belast je pezen en gewrichten veel beter. Qua fitheid is dat hardlopen waarschijnlijk beter, want probeer maar eens als je nooit hardloopt, 50 meter hard te lopen en je voelt wat een kruk je bent. Ik worstelde daarmee en besloot dat ik dus beter sprintjes kon trekken in plaats van kilometers hard te lopen, en nu heb ik net vanochtend te horen gekregen dat ik hielspoor heb. Dus beter is om het allemaal van je af te gooien, en gewoon te wandelen. Of je erbij neer te leggen dat je van leven eenmaal dood gaat.

  2. fialas zegt:

    Hardlopen wordt steeds populairder, zelfs in mijn familie is het doorgedrongen. Voordeel is dat ik ze vaker zie, want ze wonen in een plat gebied en bij mij kunnen ze heuvel op heuvel af. Soms rennen ze verder door en komen terecht op de nòg steilere hellingen van de Ourthe. Na zo’n weekendje rijden ze bemodderd maar tevreden terug naar hun verre vlakke Noorden. Ze kunnen er weer een maandje tegen..

  3. sjoerd zegt:

    Ik heb de sport beoefend totdat een knieblessure het mij onmogelijk maakte en zelfs Coumans me niet meer kon helpen… Ik kan het iedereen aanraden om jezelf eens voorbij te lopen.

Geef een reactie

