Bij monde van Sanne

Ik moet het gewoon ruiterlijk toegeven. Met Sanne Wallis de Vries, cabaretière, had ik helemaal niks. De oorzaak moet gelegen zijn in een kwalijk vooroordeel dat mij te pakken had en dat iets te maken moet hebben met haar in mijn ogen lelijke mond. Het is niet anders, maar wel ergerlijk en fraai is zeker anders. Op die feiten werd ik nog eens nadrukkelijk met mijn neus gedrukt door een aantal behartenswaardige uitspraken die zij in een interview deed en die ik hier met grote instemming wil herhalen, terwijl ik intussen ook van harte en tegelijk ook wat beschaamd afscheid neem van dat vooroordeel dat mij toch lang in de weg heeft gezeten om haar op haar ware merites te beoordelen. Zij spreekt zich als volgt uit over het vluchtelingenvraagstuk en zaken die daar bij te pas komen:
“Ik kom gewoon niet verder dan de vaststelling dat honderdduizenden in nood zijn. Mensen die geen kant op kunnen en die we dus moeten helpen. Daar kun je als politicus met een ultrarechts standpunt naar kijken en zeggen dat onze manier van leven onder druk staat. Maar het zou misschien ook in je op kunnen komen je kiezers te wijzen op solidariteit, fatsoen en bestaande richtlijnen. Mijn manier van leven, en dat van velen met mij, komt eerder onder druk te staan door die uitspraken van Halbe Zijlstra en Geert Wilders. Daarvan heb ik veel meer last dan van vluchtelingen. Kijk naar de aantallen, kijk naar de cijfers. Ook als mensen die naar Nederland komen, onze manier van leven zouden willen veranderen, lukt het ze niet. Dat laten wij toch niet gebeuren?”
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Bij monde van Sanne

  1. Mack zegt:

    Voor een hele cabaretvoorstelling vind ik haar niet geschikt, maar voor korte scetches des te meer. In Mees Kees speelt ze Dreus, een geweldige rol. Maar inderdaad, hier heeft ze in de basis gelijk. Haal maar binnen, daarna kijken we wel verder. Maar ze aan hun lot overlaten, of wachten tot ze weggaan is onmenselijk en geeft inderdaad een kutgevoel.

  2. Dhyan zegt:

    Veel te kortzichtige reactie van deze cabaretière.

    • robschimmert zegt:

      Zo, zo, verklaar je eens nader…

      • Dhyan zegt:

        Daar heb ik helemaal geen zin in, ik heb hier namelijk al vaak geschreven waar het bij het vluchtelingengebeuren aan schort en krijg dan geen reactie om vervolgens weer dezelfde totaal niet kritische of onderbouwde meningen onder ogen te krijgen.

        • Mack zegt:

          Kan ook betekenen dat men het met je eens is. Maar er is niet zoals een oplossing voor het vluchtelingenprobleem. Want dan hadden we het al opgelost.

        • Dhyan zegt:

          Het gaat, om maar eens een dwarsstraat te noemen, niet om honderdduizenden in nood verkerenden. Waarvoor meerdere opties zijn, maar in onze poverheid kunnen we alleen maar bedenken om het gehele geteisterde land ergens onder te brengen. Waarom bijvoorbeeld hebben wij zo’n compassie met oorlogzoekenden en niet met hongerenden?

        • Mack zegt:

          Het gaat om minder in nood verkerenden? Je bedoelt dat vluchtelingen niet in nood verkeren? Wat betreft die hongerenden, wij hebben compassie met wat op tv gebracht wordt. In de jaren ’80 hadden we heel veel compassie met hongerden.

        • Dhyan zegt:

          er zijn veel meer dan honderdduizenden in nood verkerenden, bedoel ik. Als de volle omvang van het probleem duidelijk was hadden we niet de arrogantie te menen dat we alle ellende in de wereld kunnen oplossen. Mensen in oorlog hebben kennelijk de hoogste prioriteit.

        • Mack zegt:

          Maar wat hier gebeurt is slechts iemand die haar hart laat spreken, en het hart zoekt een korte termijnoplossing waarmee degenen in de grootste nood geholpen zijn. Als je je verstand laat spreken, zijn degenen die niet in nood verkeren (wij, Europeanen) beter geholpen dan degenen die de hulp harder nodig hebben.

  3. hanneke zegt:

    Ook nu heb ik nog steeds helemaal niks met Sanne Wallis de Vries

  4. fialas zegt:

    Sinds aftreden van Beatrix mis ik de grandioze imitaties die Sanne Wallis de Vries van haar gaf, Met perfectestem, gezichtsuitdrukking en lichaamstaal zette ze dan een knotsgekke neer, heel knap, Ze is ook slagvaardig in discussies.

  5. Sjoerd zegt:

    Het gaat erom wat we doen en niet om wat er gezegd wordt wat we zouden moeten doen.

  6. L zegt:

    Ik ben het volkomen met haar eens

  7. Peter V zegt:

    ‘onze manier van leven’ is altijd aan verandering onderhevig met of zonder vluchtelingen, Rutte gebruikte trouwens deze woorden nav. de terrreurdaden in Parijs Hij bedoelde waarschijnlijk onze vrijheden, de mensenrechten, ….. Het zijn politici, bestuurders en economische belanghebbenden die het met ‘onze manier van leven’ niet zo nauw nemen.
    Onze manier van leven is dus dagelijks onderhevig door druk van buitenaf. Technologische ontwikkelingen, economische belangen, gezondheidszorg, politiek. Als er gevaar dreigt zien we het vaak niet aankomen. Als er vooruitgang is wordt het ook niet direct opgemerkt, pas achteraf kan je er iets van zeggen.
    Naar onze levensstandaard gemeten is de halve wereld in nood, door honger, geweld, klimaatverandering. Voor een groot deel is daar wat aan te doen ter plekke, want de meeste mensen willen hun eigen manier van leven behouden zo goed als het kan. Echter er zijn eennhoop lieden die daar geen belang bij hebben.
    Op het journaal zien we alleen vluchtelingen, waarin we onze kwetsbaarheden herkennen. Het gevaar schuilt in het verborgenen, Rutte zwijgt hierover. Sanne toont barmhartigheid, het is goed bedoeld.

Geef een reactie

