Een rondje gemeentehuis

Mocht ergens nog bij mij de gedachte leven dat de overheid van mij is, dan weet ik vanaf vandaag dat dat een illusie is en dat ik het hele idee beter maar meteen en voorgoed uit mijn hoofd kan zetten. Aanleiding vormde de noodzaak, die door de RDW bij mij gemeld was, en mijn voornemen om mijn rijbewijs op korte termijn te vernieuwen. Nou, die hele aankondiging op zich heeft al de nodige voeten in de aarde, in de vorm van een alleszins serieuze brief die niet uitnodigend, maar bijna gebiedend van toon was. Formeel en plichtplegend ten opzichte van vijf jaar geleden. Met een gemeentelijk apparaat dat daar op eenzelfde wijze op inspeelt en bij inhaakt. Want niet dat je daar dan spontaan heen kunt gaan op een tijd dat het je goed uitkomt om zo’n rijbewijs te vernieuwen. Het gemeentehuis blijkt niet meer als zoete inval te fungeren en zeker niet de huiskamer van Nuth te zijn waar je op ieder moment welkom bent. Als burger kun je dat beter uit je hoofd laten omdat anders achteraan sluiten in de rij je lot en je deel tegelijk wordt. Dus was de aanwijzing in de brief van de RDW niet eens meer een goede raad die duur was. Nee, je had je als burger maar te voegen naar het gemeentelijk protocol dat voorschrijft dat er gebeld wordt met een speciaal daarvoor beschikbaar nummer om datum en tijd waarop je je op de gemeentelijke burelen kunt vervoegen, nader af te spreken.
Waarna het op dat bepaalde tijdstip gewenst is dat je je via de receptie of de zuil in de ontvangsthal van het gemeentehuis meldt. Er wordt dan een volgnummer uitgereikt waarmee men zijn beurt kan afwachten in de speciaal voor bezoekers ingerichte wachtruimte, die is voorzien van TV – schermen door middel waarvan dan kenbaar gemaakt wordt wie er waar aan de beurt is. Gezellig is daarmee dus op dat gemeentehuis van Nuth echt anders geworden. Voor je plezier hoef je daar niet meer heen te gaan. Je kunt er je boodschap doen of halen waarna het s.v.p zo snel mogelijk wegwezen is geblazen. Alsof dat gehele gemeentelijk apparaat blij is dat het weer van je af is. Zoals ook maar vergeten moet worden dat die overheid van ons burgers is. Het is echt veranderd en verzakelijkt en met de gemoedelijkheid en warmte, die toch op zo’n plek van het locale bestuur verwacht zou mogen worden, is het geheel gedaan. De wereld op zijn kop. Want dat voel en denk je toch als je als burger op die manier en met die benadering het gevoel krijgt dat jij er voor de overheid bent en dat je je daarnaar moet voegen. Terwijl andersom veel vertrouwder en ook stukken logischer was, omdat je op die plek de locale democratie nog zag en voelde zoals ze hoorde te zijn.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een rondje gemeentehuis

  1. Sjoerd zegt:

    Je bent nu echt een nummertje geworden…

  2. math zegt:

    Ik was er ook, trok een volgnummertje, loop door de automatische schuifdeuren en kom in een grote hal waar niemand aanwezig is en een nummer op het scherm, wat niet het mijne is, mij zit aan te staren. Ik ga zitten, staar na de lege balie. Na een paar minuten gaat een mevrouw en een beker koffie achter het balieblad zitten en wenkt mij.
    “Mijn nummer is nog niet aan de beurt,” leg ik haar uit, wijzend naar het nummer van waarschijnlijk voor de koffiepauze. “U bent maar alleen, en dan werken we niet met nummers.”
    “Oh sorry, wat dom van mij. Heeft zeker met computers te maken, en dat hou ik allang niet meer bij.”

  3. Ernst zegt:

    Het is overal zo. Ook bij het Rijk. Alles is potdicht. Net zo dicht als de grenzen. Straks moeten we bij het stemlokaal ook een nummertje trekken 😉

Geef een reactie

