Limburgs taaleigen

Het Limburgs is geen taal, maar de optelsom van een grote hoeveelheid locale dialecten die nog altijd gretig gebruikt worden. Algemeen Beschaafd Nederlands wordt alleen gebezigd op het moment dat niet – Limburgers ook gespreksdeelnemers zijn. Op dat moment blijkt er zoiets als een Limburgse interpretatie van het ABN te ontstaan, met ook een idioom, een taaleigen dat dan weer de vertaling is of kan zijn van het dialect in dat Nederlands. Waarvan hierna een aantal frappante voorbeelden volgen, die zeker geen ingang hebben gevonden in de rest van Nederland:
ziek vieren – de beurs – ik trek me de ziekenkaart – ik heb me iets gekocht – ik heb bang – eigen gemaakte – verlof hebben – koffie maken
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg. Bookmark de permalink .

Een reactie op Limburgs taaleigen

  1. sjoerd zegt:

    Ach, dat verkrachte Nederlands komt in meer provincies voor. Zelfs in Holland…

Geef een reactie

