Het verhaal van mijn schoonzus

Ieder mens heeft een eigen verhaal. Elk levensverhaal is uniek. Daarin lijken we met zijn allen op elkaar. En toch zijn er altijd weer verhalen die extra de moeite van het vertellen waard zijn en die ik, als er een bij mij langs komt, hier graag prijs geef, omdat ze volgens mij echt uitzonderlijk zijn, omdat het om bijzondere mensen gaat. Zoals dat bijvoorbeeld het geval is met mijn schoonzus, van wie het verhaal zoveel facetten kent dat die hier allemaal haast niet aan de orde kunnen komen. Het is waarachtig te veel om op te noemen. Zodat ik mij toch moet beperken zonder verder ook maar een grein af te dingen op mijn respect, mijn bijna-bewondering voor haar. Want krijg het allemaal maar eens voor elkaar wat zij dag in dag uit presteert. En dat terwijl zij van zover moest komen. Letterlijk, omdat ze geboortig is van Bratislava, en figuurlijk, omdat zij van onderen af aan – we schrijven 1983 – moest beginnen met het opbouwen van haar loopbaan. En dat deed zij als uitzendkracht bij de HEMA om vervolgens stap voor stap te maken zonder dat haar pad over rozen ging en zij alleen maar de wind in de rug had. Verre van dat. Want het was het jaar 2000 waarin zich bij haar man, mijn broer, de ziekte MS openbaarde. Weliswaar niet in de meest agressieve variant, maar wel in een vorm om er direct rekening mee te houden. Waardoor met het vorderen der tijd sedertdien steeds meer zorg en verantwoordelijkheid op haar schouders is terecht gekomen. En nu zelfs bijna volledig omdat het kortetermijngeheugen mijn broer toch meer en meer in de steek begint te laten, zij het dat hij zich fysiek nog geweldig weert.
Maar mijn schoonzus moet het wel doen naast haar steeds drukker geworden baan, welke nu het management van de Groningse HEMA inhoudt, dus ook de aansturing van zo’n 250 medewerkers behelst. Ga daar alleen al maar aan staan. Maar alsof dat nog niet genoeg is, heeft zij rond hun woning in de buurt van Vlagtwedde ook een dierenstapel opgebouwd waar je alleen maar u tegen kunt zeggen. En dan gaat het niet om een hond en een katje, nee, vier in getal van elk soort met daarnaast twee paarden, drie bokken, tien parelhoenders, twee kalkoenen, dertig kippen en tien ganzen, waarvan zij de verzorging ook bijna geheel voor haar rekening neemt. Gedurende een uur in de ochtend voordat zij in haar auto stapt om naar haar werk te gaan en ’s avonds, meteen bij thuiskomst, ook nog eens een uur. Waarbij verzorging wel wat meer inhoudt dan te eten geven. Omdat inkoop, opslag, controle van de voorraden daar ook bij horen. Met daarnaast uiteraard ook de aandacht voor de twee hectare grond rond het huis en de staat ervan, welke goed bijgehouden moet worden om die hele menagerie aan dieren het leven te geven wat ze volgens mijn schoonzus verdienen. Die daar even blijmoedig bij blijft, nee, het er zelfs van wordt, van die droom die voor haar in vervulling gaat, met daarin volledig centraal een toewijding en zorg tot het uiterste voor wie en wat haar dierbaar is. Waarvan haar dagelijkse Skype-contacten met haar moeder in Bratislava net zo getuigen. Dus vind ik al met al dat ik beslist niet teveel heb gezegd als ik hiervoor van mijn respect en bijna-bewondering voor haar sprak. Want zo kun je ook de sterren van de hemel plukken.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Mensen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het verhaal van mijn schoonzus

  1. L zegt:

    Goeiedag zeg, ik wordt alleen al overspannen bij de gedachte eraan…

  2. sjoerd zegt:

    Het is een keuze om zo te leven… Niet dat ik er geen respect voor heb, maar het kan ook anders.

Geef een reactie

