De vloek van de reclame

Het heeft er veel van weg dat deze wereld, de Westerse samenleving, niet meer zonder reclame kan. Aan de op hoge toon uitgesproken wervings boodschappen valt nauwelijks nog te ontkomen, als je er niet echt je best voor doet. Welvaart en economische groei schijnen afhankelijk te zijn van de commercials en hun impulsen en prikkels die het gedrag van consumenten moeten sturen. We zijn de gevangene van de ongevraagde aanprijzingen geworden. Waarmee de reclame wat mij betreft de status van noodzakelijk kwaad overtuigend heeft bereikt, dat ook nog eens kans heeft gezien om tot de kleinste haarvaten van een samenleving door te dringen, maar aldus lang niet altijd de goede diensten bewijst, vind ik althans. Wat mij eens te meer opvalt omdat ik mij van dat hele wervingscircus zoals dat zich op radio, tv, op internet en in de kranten en magazines voor mij ontvouwt, zoveel als mogelijk afwend. Ik wil er niks mee te maken hebben en laat de beker met al die schrille commercials graag aan mij voorbij gaan. Ik pas voor de invloed ervan, waardoor de idiotie van hun inhoud als je er eens niet aan ontkomen kunt, des te meer in het oog en oor springt. Want als er wat aangeprezen wordt, schijnt dat met luide stem en veel ander volume gepaard te moeten gaan. Alsof mensen pas overtuigd worden, als je ze maar stevig benadert en aanpakt. Is dat al zo’n hinderlijke truc en tegelijk eigenschap van de bedenkers van dit spul, jargon is natuurlijk een ander middel om indruk op mogelijke afnemers en consumenten te maken, maar door de herhaling ervan tegelijk ook steeds ridiculer.

Omdat vaktaal vaktaal blijft en dus door een buitenstaander bijvoorbeeld nooit begrepen zal worden wat hydrateren dan wel betekent. Blijft nog een ergernis over die ook de reclamewereld is binnengeslopen. Dat is de hand over hand toenemende gewoonte om in commercials het Nederlands te vermijden en in plaats daarvan met kreten in het Engels de aandacht te trekken. Alsof iedereen alles verstaat. Wat de vraag is. Waardoor het meer toverformules zijn die in de vorm van reclameboodschappen de ether richting kijkers en luisteraars in geslingerd worden. Hoe haal je het bijvoorbeeld in je hoofd om je verhaal dat je als Tui vertelt, af te sluiten met ‘Discover your smile’? Zou er geen equivalent in het Nederlands te bedenken zijn of is dat van tekstschrijvers te veel gevraagd? Waarom moet Douglas zichzelf the house of surpise en the partner in beauty noemen? Is de doelgroep dan zo vederlicht dat ze met dit taalgebruik nog alleen gekieteld kan worden? Vragen, twijfels en veronderstellingen die het resultaat zijn van die paar minuten die ik naar een STER-blok moest luisteren, ergens midden op deze dag. Geschreeuw en taalvervuiling bij de vleet en met als klap de vuurpijl ook nog eens die luide, bijna schreeuwende stem die mij “Merry Christmas” toeriep. Alsof we in een kolonie van Amerika en Engeland terecht zijn gekomen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De vloek van de reclame

  1. sjoerd zegt:

    Was hydrateren niet hetzelfde als wateren… Kijken of die vrouwen dan nog zoveel op zich smeren..

  2. Mack zegt:

    Het is kuddegedrag. En het helpt niet eens, zo’n one-liner in het engels erachter. Maar ja, daar gaat het niet om. Als ze maar bezig zijn.

  3. Emigrant zegt:

    Als burger kun je je wreken door de aangeprezen producten niet te kopen.

  4. Dhyan zegt:

    Dat krijg je wanneer het allemaal aan de markt wordt overgelaten dan wordt je geregeerd door de industrie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s