Voortschrijdende inzichten…

Voortschrijdende inzichten hoeven niet per definitie een verbeterde kijk op dingen te betekenen. Hoogstens zou er sprake kunnen zijn van een gedachtenvorming, een opinie die meer afgestemd is op de geest van de tijd. Zou het inderdaad om een wijze van denken gaan die onder die noemer als een stap vooruit in de menselijke evolutie wordt beschouwd, dan zou dat voor mij moeilijk te vatten en te verdragen zijn. Twee voorbeelden uit de praktijk van vandaag zoals ik die aan de ochtendkrant van deze eerste oktober heb ontleend en die die aarzeling van mij moeten ondersteunen. En er kon op gewacht worden dat als eerste hier natuurlijk de discussie rond Zwarte Piet zou worden aangehaald. Maar laat daar dan ook alle reden toe zijn, nu na Rotterdam en Den Haag ook de openbare basisscholen in Utrecht hun Sinterklaasfeest gaan vieren zonder Zwarte Piet. Er is zelfs een verklaring door de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht en de 33 schooldirecteuren uitgegeven waarin kenbaar wordt gemaakt dat het alleen op deze manier mogelijk is recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs dat iedereen gelijkwaardig is. En zo staat dat er. Punt aan de lat. Alsof we het met ons allen nooit goed hebben gedaan en de geest nu over ons vaardig is geworden. Maar gelukkig weten we wel beter.

Hoewel het feit dat het niet om een incident gaat, genoeg twijfel kan zaaien ten aanzien van onze overtuiging dat we altijd alles wel naar beste weten hebben gedaan. Want uit een andere hoek wordt er ineens ook stof opgewaaid en ga je als oudere je echt achter de oren krabben en je afvragen of je misschien toch van de wijs bent geraakt. Nog niet eens omdat er voor wordt gepleit om kleuters vanaf groep 1 al Engelse les te geven en het leren van jaartallen plus topografie wat minder belangrijk te maken. Maar als geadviseerd wordt om de hedendaagse leerlingen wat minder te overvoeren, onder andere omdat het huidig onderwijs ook een fysieke belasting voor hen met zich mee brengt omdat er zoveel boeken gesjouwd moeten worden, is het toppunt met recht bereikt en is men gewoon op hol geslagen. Zodat van een voortschrijdend inzicht in de gebruikelijke betekenis van dat begrip nauwelijks nog gesproken kan worden. Of heet dit een nieuw soort verlichting ten opzichte van de tijd van veertig, vijftig jaar terug toen de boeken minstens zo zwaar wogen en waarvan het gewicht door mij nooit als belastend werd ervaren? Nog afgezien van het feit dat ik evenmin ooit van Zwarte Piet toen wakker gelegen heb. En mij desondanks door het leven heb geslagen en voldoende geluk heb bereikt. Waardoor voor mij de vraag blijft gelden of die nieuwe inzichten wel zo’n stap vooruit zijn of inhouden.

Advertentie

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Voortschrijdende inzichten…

  1. sjoerd zegt:

    Voortschrijdend inzicht is meestal iets met de mantel der liefde bedekken omdat men tot de ontdekking komt dat men van verkeerde uitgangspunten is uitgegaan..

  2. hanneke zegt:

    Ik denk dat het merendeel van die 33 schooldirecteuren niet uit kan leggen “dat het alleen op deze manier mogelijk is recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs dat iedereen gelijkwaardig is”.
    Het is grote onzin, maar wel heel politiek correct natuurlijk. .

  3. Margo zegt:

    Toen ik las dat men vanaf groep 1 de kinderen Engels wil geven, dacht ik hèhè, eindelijk! Iedereen weet dat een taal die je aanleert voor je zevende jaar, als een tweede moedertaal wordt. En het is zoveel makkelijker aan te leren omdat het spelenderwijs gaat. Zet een Engelse leraar voor de klas en laat ze gewoon Engels met de kinderen praten. Dan zijn we over 20 jaar af van die volwassenen die steenkolenengels praten en als je niet goed oplet denkt dat het Nederlands is dat ze spreken. Al die feitjes uit de geschiedenis mogen echt wel weg.
    Tegenwoordig hebben de leerlingen toch tablets en laptops, althans de mogelijkheid, dus boeken hoeven niet meer. En al zeker niet die dikke, dure boeken waar het hele jaar niet in hoeft te worden gekeken.

  4. math zegt:

    helemaal eens met Margo. Wij hebben twee kleinzonen die tweetalig opgroeien, gemakkelijk en verwonderlijk. En hoe gemakkelijk de nog onbeschreven hersenen de klanken, de woorden en constructies van een tweede en derde taal opnemen. Was ik maar vanaf mijn tweede jaar met Engels opgegroeid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s