Net aan de wettelijke maat

Nergens op de sociale media heb ik er ooit iets over gelezen. Dus zou het aan mij moeten liggen dat het mij irriteert, of liever verbaast. Of het is zo dat ieder er zo aan gewend is geraakt, dat er geen acht meer wordt geslagen op zoiets raars dat blijkbaar een fact of life wordt gevonden. Maar dus niet door mij. Want welbeschouwd wordt de consument in Nederland helemaal niet serieus genomen als je alleen maar kijkt naar de wijze waarop fabrikanten aan de wettelijk verplichte productinformatie doen. Neem me niet kwalijk. Wat maken die zich er gemakkelijk van af. Op de meest minimale wijze wordt aan een wettelijke verplichting voldaan en de consument moet het verder maar uitzoeken en in elk geval in het bezit van een loep zijn. Zie anders die teksten waarin lijsten met ingrediënten en caloriewaarden staan vermeld, maar eens te lezen of te ontcijferen in de supermarkt, dus voordat je zo’n artikel koopt. Volksverlakkerij heet zo iets. Je plicht doen voor de Bühne en omdat het (zucht!) nu eenmaal moet, met maling aan de consument en de bedoelingen van de wetgever. Omdat het anders allemaal zo moeilijk en ingewikkeld wordt, zal de gedachte van de fabrikant wel zijn, die er ook in een ander opzicht een reuzenslag naar slaat.

Ook daarbij gaat het om verplichte productinformatie, namelijk over de houdbaarheidsdatum van een artikel. Waar je in de winkel ook onnoemelijk je best voor moet doen om die te vinden, behalve dan, en dat is de gunstige uitzondering, bij de vleeswaren. Maar voor de rest is het een oneindig ratjetoe, waar geen kop of staart, laat staan logica en consistentie in te ontdekken is. Men doet maar wat, maar vooral niet te veel en te inzichtelijk om vermoedelijk zo ieder eurocentje op de kostprijs te kunnen drukken. Met per slot van rekening de consument die het gelag aan de kassa mag betalen of thuis bij nader onderzoek tot een onaangename gewaarwording komt als hij ziet dat het met de houdbaarheid van zijn aankoop wel erg krap is gesteld. Zoals mij dus meer dan eens overkwam zonder dat er nog de kans op herstel of de weg terug mogelijk was. Met de zoveelste ergernis alweer tot gevolg en de volgende druppel in die bekende emmer, die ik toch niet wil laten overlopen. Vandaar dat ik dit hier even kwijt moest, half en half met de hoop dat er lezers en bezoekers zijn die zich hier ook goeddeels in zullen herkennen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Net aan de wettelijke maat

  1. Dhyan zegt:

    Ja ik herken dat, al lijk ik een van de weinigen te zijn die daarop let, misschien hopen ze er op dat het artikel nog wordt verkocht, de meesten nemen toch de moeite niet meer het terug te brengen.

  2. sjoerd zegt:

    Ik kan me hier ook wel in vinden, en het zijn niet alleen de kleine lettertjes, maar ook het gebrek aan contrast en het kleurgebruik van de teksten die niet uitnodigen om er nog naar te kijken.

  3. Ernst zegt:

    Van de Consumentenbond hoor ik ook niet zo veel, de laatste tijd…

  4. math zegt:

    Aangezien de houdbaarheidsdatum verplicht is en in de meeste gevallen helemaal niet relevant
    wordt zo’n overheid toch niet serieus genomen door fabrikanten. Op blikken wordt 5 jaar gedrukt, terwijl het gemakkelijk 10 jaar en meer perfect houdbaar is, mits ze niet in vochtige omgeving kunnen doorroesten. Zeer vele goede producten worden door ons ten onrechte weggegooid vanwege de datum die erop gedrukt is en niet omdat iets bedorven zou zijn. Ze schamen zich nu in Brussel deze miskleun terug te draaien, dus miljoenen tonnen kostbaar voedsel weggooien!
    Kijk eens naar het acht-uur journaal, voordat het weer in de gft wordt gekieperd.
    Ik heb mijn hele arbeidzaam leven verkocht en ik voegde een informatie-brochure van meer dan 10 A-4 over ons aangeboden product bij. Bij de koopovereenkomst vroeg ik een tweede afzonderlijke handtekening, waarmee de klant verklaarde de bijgevoegde informatie-brochure zorgvuldig en volledig doorgelezen en alles begrepen te hebben. Circa 80% tekende zonder gelezen te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s