Het moderne tv-kijken

Onbezorgd en probleemloos televisie kijken schijnt ook zo’n verworvenheid te zijn die langzamerhand tot het verleden begint te behoren. Met de komst van kabelaars, providers en meer van dat soort dat zo veel moois voor ons in petto zegt te hebben, heeft het er ook steeds meer van weg dat je door hen geacht wordt om wel zelf voor de beschikbaarheid van je apparatuur te zorgen. Met grote oom ‘Ziggo’, om maar eens een naam te noemen, op afstand die nog wel zo goed wil zijn om je de weg daarheen te wijzen, die je dus wel zelf moet afleggen, heb ik deze week weer eens aan den lijve ondervonden. Met als uitkomst in feite dat gevoel van machteloosheid omdat je in de verste verte niet weet hoe alle techniek de baas te worden, wat, zo merkte ik, wel van mij verwacht werd. Aanleiding vormde het feit dat ik weer Eredivisie Live of Fox Sports wilde kijken, nu het competititevoetbal was begonnen. Alleen had ik op geen van de zenders, waarvoor ik een apart abonnement had en waarvoor het bedrag dus ook consequent van mijn rekening werd afgeschreven, beeld. En dat was al maanden zo, maar verder nog geen probleem omdat er nergens gevoetbald werd. Maar nu dus wel zonder dat ik ontvangst had, zodat er niets anders op zat dan de klantenservice van Ziggo te bellen. Waar ik uitermate vriendelijk te woord werd gestaan. Want dat heeft men daar inmiddels wel afdoende geleerd. Na uitleg van mijn probleem en na wat vruchteloze pogingen om de door mij gewenste situatie tot stand te brengen, bleek er niets anders op te zitten dan dat ik de handleiding van mijn tv er bij zou nemen.

Aansluitend kon ik ik dan eigenhandig de fabrieksinstellingen op mijn tv-toestel kon wijzigen dan wel opnieuw installeren. Want er moest iets mis zijn gegaan bij de hernieuwde installatie van alle zenders een aantal maanden geleden, die toen blijkbaar nodig was in verband met de fusie van Ziggo en UPC en waar we als klanten ook al zo mee gediend zouden zijn. Zoals gezegd bleek ik toen alleen maar een paar betaalzenders te hebben ingeleverd, terwijl de afdrachten daarvoor wel onberispelijk doorgingen. Al met al zat er volgens mijn gesprekspartner bij Ziggo niets anders op dan dat ik even handmatig de frequentienummers en netwerknummers van Ziggo opnieuw installeerde, waarna mijn kostje met Foxsports weer compleet gekocht zou zijn. Zo simpel als wat, als ik hem mocht geloven. Het was slechts een kwestie van de handleiding tevoorschijn halen en even aan het werk gaan. En daar zat hem nu net de pijn. Want alles had ik natuurlijk bij de hand behalve de handleiding die ik ooit, vijf jaar terug, ver weg had weggestopt in het vertrouwen dat mijn apparaat betrouwbaar en bedrijfszeker genoeg zou zijn. Ik was immers niet anders gewend, maar had buiten de waard, die Ziggo heet en mij de signalen belevert, gerekend. Met als gevolg geen gewenst beeld en de schrale troost dat het Nederlands voetbal momenteel toch niets meer waard is, laat staan dat je er nog naar wilt kijken.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Het moderne tv-kijken

  1. Ximaar zegt:

    Zelf kijk ik alleen nog TV via m’n laptop en dan is het niet meer of minder dan alleen de juiste website te vinden. Kanalen instellen doe ik dus niet, wel maak ik snelkoppelingen / favoriten die meteen een TV-kanaal starten.

  2. Rob Alberts zegt:

    Deze grote Oom Ziggo heeft voor al interesse in grote goed betalende klanten aantallen.
    Zoals Ximaar zegt lijkt mij de meest zinvolle oplossing!

    TV-loze groet,

  3. Margo zegt:

    ‘Op geen van de zenders geen beeld……’
    Dat lees ik, en dat betekent op alle zenders wel beeld, dus wat is dan het probleem?

  4. sjoerd zegt:

    Dat lijkt me toch niet zo moeilijk. Even op internet zoeken naar de handleiding. Het is gewoon naar je menu, instellingen en opnieuw zenders zoeken. Ziggo heeft destijds zelfs de handleiding daarvoor meegestuurd in de mail. En nee, ik werk niet voor Ziggo… Maar zelfs ik kon dat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s