De humor ligt op straat of op zijn minst op het spoor, weten we nu de openbaar verhoren in het kader van de parlementaire enquête naar het Fyra – debacle plaats vinden. Bij de NS kunnen ze er tenminste wat van, met hun omgekeerde logica en een tegennatuurlijk gevoel van de werkelijkheid getuige deze pagina op Teletekst:
De NS maakte reizen met de Fyra extra duur om het aantal passagiers laag te houden.Zo wilde NS voorkomen dat er meer Fyra-treinen moesten worden gekocht, zei voormalig directeur Döbken van HSA voor de enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt. HSA is het dochterbedrijf van KLM en NS dat de hogesnelheidstreinen mocht rijden op de nieuwe route naar Brussel. Bij het verdienmodel paste het volgens Döbken niet om zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen.Er zou meer verdiend worden al er minder mensen de Fyra namen,en er dus minder aan de treinen zou moeten worden uitgegeven.
Dat heet dan lean and mean
Het allergoedkoopste was het helemaal weglaten van die HSL geweest.
Waarom en voor wie moest die er komen?
We konden toch niet bij de rest van Europa achterblijven?