Onnuttige raamaffiches

Er zijn nogal wat verenigingen, instellingen en stichtingen die zich als een dief van de eigen portemonnee laten zien. Vermoedelijk als gevolg van een gebrek aan flexibiliteit en fantasie en de bijna natuurlijke weerstand tegen verandering. Het ging toch altijd goed en lekker? Dus waarom dan een andere weg ingeslagen en een gewijzigde koers gevaren? Dat is de redenering die en het geloof dat bij veel van de bestuurders en vrijwilligers in dat soort clubs het denken en handelen stuurt. Met als meest aansprekende voorbeeld dat stug volgehouden gebruik van raamaffiches om evenementen en aktiviteiten aan te kondigen. Niet dat er iemand ooit eens zal opstaan met de vraag hoe het met het bereik van zo’n boodschap is gesteld. Want die wordt immers in het voorbijgaan en in de gauwigheid gezien vanuit een auto zonder dat inhoud en tekst dan helder kunnen worden. Voor de passerende wandelaar is er de mogelijkheid om iets van het verhaal te lezen, maar dan moet er wel bij worden stil gestaan. Hoevelen zullen dat echter doen? En als dat soort posters ook nog eens wijd en zijd in een dorp worden verspreid en opgehangen, kan er met recht getwijfeld worden aan de effektiviteit van zo’n aktie. Het zou wel eens weggegooid geld kunnen zijn, geld dat beter besteed had kunnen worden aan een doelmatiger, en daarmee eigentijdser, vorm van communiceren, die per slot van rekening ook nog best goedkoper zou kunnen zijn.

Gebruik de sociale media, de lokale en regionale pers en zorg ervoor dat radio – en tv in de direkte omgeving ook hun bijdrage aan de ruchtbaarheid leveren. Dat in combinatie met links en rechts nog wat spandoeken met beperkte tekst en er moet van een effectieve boodschap en aankondiging sprake zijn, want met een zo groot mogelijk bereik. Waarmee dus bepaald niet de goede bedoelingen van al die aktievelingen in twijfel worden getrokken. Maar hoewel beslist sympathiek, amateuristisch doet het toch vaker aan, zoals het bijeen genomen ook zonde van het geld is dat op die manier wordt uitgegeven. Dat bedacht ik mij de afgelopen weken toen ik bij mij in het dorp dat bombardement van raamaffiches zag waarmee het “Rondje Watertoren” van afgelopen zondag werd geannonceerd. Een overdaad die zeker niet effectief oogde als zo’n aankondiging tot vier keer toe in eenzelfde straat was te zien. Dat had slimmer en handiger en goedkoper gekund zonder dat op voorhand natuurlijk meetbaar is wat de invloed ervan zou zijn geweest op de bezoekersaantallen. Daar schortte het ondanks het matige weer zeker niet aan. Maar het had vermoedelijk stukken meer kunnen zijn, met een slimmere aanpak van de communicatie en voor veel minder geld.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Onnuttige raamaffiches

  1. Rob Alberts zegt:

    M.b.v sociale media vind ik reclame posten vooral voor de eigen buhne showen.
    Met een raamaffiche beken je aan buren, bekenden en voorbijgangers heel concreet waar je hart ligt. Dat creeert in mijn ogen meer impact dan aan vriendjes uit dezelfde club vertellen dat je nog steeds meedoet.

    Vriendelijke groet,

  2. sjoerd zegt:

    Al is het effect nihil, het geeft wel de betrokkenheid weer…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s