Een verdwenen panorama

Zelfs het reizen met de trein kan zo maar een deceptie worden. En dan nog niet eens zozeer door de rotzooi die NS en ProRail er op gezette tijden op het spoor van maken, waardoor begrippen als klantvriendelijkheid en lever – productbetrouwbaarheid niet verder dan het niveau van luchtspiegeling komen. Nee, ook als alles eens een keer op rolletjes met de dienstregeling loopt en er nergens haken en ogen, dus vertragingen optreden, kan je nog vies op de koffie komen, merkte ik toen ik na zoveel jaren weer eens de trein nam. Met hooggestemde verwachtingen en eigenlijk ook met een hoopvol gevoel, wat nog gestimuleerd werd doordat er gratis gereisd kon worden, stapte ik in Sittard in de Intercity richting Amsterdam Centraal. Ik kietelde mij zelfs half en half met het vooruitzicht om gezeten voor het raampje het passerend landschap en het uitzicht daarop enerzijds dromend, anderzijds er naar kijkend in die halfslaap op mij in te laten werken. Dat aparte reisgenoegen van vroeger, toen ik dagelijks in de trein zat, werd opeens weer over mij vaardig en hield mij iets meer bij de les, gevoed als ik daarin werd door mijn nieuwsgierigheid naar wat er zoal langs het spoor veranderd zou zijn. Met name keek ik uit naar de passage van mijn geboorteplaats Culemborg, waar ik vanuit de trein al tientallen jaren niet naar had kunnen kijken, terwijl ik er ook al lange tijd niet meer was geweest.

Logisch dus dat het wachten daarop mij te lang duurde. Met als gevolg dat de teleurstelling en de ontluistering alleen al daardoor des te groter was toen we eenmaal die plaats bereikt hadden. Want waar ik een compleet veranderd Culemborg had verwacht en hoopte te zien, bleek ik alleen maar te moeten raden naar wat er in al die jaren mee was gebeurd. Ik kreeg er niets van in beeld. Het zicht erop werd mij totaal ontnomen door een geluidsscherm dat over een lengte van vele kilometers tot de brug over de Lek langs de rails was opgetrokken, waardoor het vroegere panorama op Culemborg, haar skyline met de Barbarakerk, de vierkante toren, de Binnenpoort en het stadhuis geëlimineerd bleek. Er was niets meer van over en dat om geluidsoverlast te reduceren die ik in vroeger jaren met beroerder materieel nooit heb ervaren. Maar zulke ingrepen moeten blijkbaar tegenwoordig alleen maar meer plaats vinden. Want uitzonderingen bleken het namelijk niet tijdens die treinreis van twee uur, waarvan door dezelfde belemmeringen van het uitzicht op grote delen van Utrecht en Amsterdam de lol een stuk minder was en dat alleen maar omdat onze zieltjes teerder zijn geworden en er dus steeds meer van deze heilloze keuzes gemaakt moeten worden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Een verdwenen panorama

  1. Mack zegt:

    Ik zag gisteren een programma over een Belg die zich vier dagen midden in Alaska had laten droppen. Daar zijn geen tere zieltjes. Ook geen geluidschermen. Er zijn grommende beren. Andere koek dan Nederland, het land van de gebaande paden waar je niet buiten kunt. Is het deze week nog code oranje geweest ergens voor?

  2. L zegt:

    Nou, het kan natuurlijk wel zo zijn dat die grenzen van de bebouwde kom veel dichter bij het spoor zijn komen te liggen door uitbreiding van die plaatsen enerzijds en verbreding van het spoor anderzijds, waardoor die schermen nodig worden.

    • robschimmert zegt:

      Nou, die spoordijk ligt er al zeventig jaar en denkelijk nog wel meer, terwijl de bebouwde kom al vlak na WO II ook al daaraan grensde, aan de voet ervan lag. Dus konden zieltjes in de loop der tijd echt wel teerder zijn geworden, naar het schijnt.

  3. sjoerd zegt:

    Ze moeten de definitie van reizen aanpassen.

  4. hanneke zegt:

    De fabrikanten van geluidsschermen, varkensruggen en verkeersdrempels doen goede zaken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s