Opvoeden uit het boekje

De collegebanken van universiteiten en hogescholen worden steeds voller nu ze voor ieder die daar voldoende talent voor heeft, toegankelijk zijn geworden en sociale afkomst niet meer telt. Het gevolg daarvan is onmiskenbaar dat er in groeiende mate hooggekwalificeerde kennis de samenleving instroomt die zich daarin ook een weg en een plek moet zien te vinden. Waardoor op de meest onverwachte momenten en plaatsen de doctorandussen beginnen op te duiken die overal hun mening over hebben en daarmee spontane processen en gedragingen nog wel eens willen hinderen. Ze beginnen een plaag te worden, althans ze lopen alles en iedereen meer en meer voor de voeten met hun oordelen, opinies over en analyses van eigenlijk alles in en rond ons wat zo lekker normaal en natuurlijk is dat we er geen weet van hebben. Totdat die wijsneuzen zich dus laten zien en horen en overal wat van vinden, moeten vinden omdat zij immers ook voor hun brood aan de bak dienen te komen. Waardoor werkelijk alles begrepen en doorgrond lijkt te worden en meer en meer hun wetenschappelijk keurmerk en oordeel krijgt. Met als een van de meest sprekende voorbeelden ervan die ontwikkelingspsycholoog of pedagoog die wel even vertelt hoe opvoeding er uit moet zien, althans aangeeft wat het ideale kader ervoor is. De theorie uit die hoek overschreeuwt momenteel langzamerhand de jaren – en eeuwenlange praktische ervaring van mensen. Waardoor, alsof dat er zoveel toe doet, opeens zo maar wordt verteld waar kinderspel wel toe zou mogen dienen.

Want het zou dus voortkomen uit verveling, die het kind aldus verdrijft. Of zoals ik ergens letterlijk las: “Spontaan spel, voortkomend uit verveling, daartoe krijgen steeds meer kinderen de kans niet meer, nu alles voor hen georganiseerd wordt en spel onderhevig is aan een toenemende institutionalisering. En dat terwijl verveling een bron van inventiviteit is, doorzettingsvermogen en creativiteit. Als een kind iets zelf bedenkt, overwint het een frustratie. Verveling traint de zelfstandigheidsspier en uiteindelijk is dat het doel van opvoeden: het organiseren als ouder van je eigen overbodigheid. Liefde en loslaten.” Wat ongetwijfeld allemaal waar zal zijn, omdat er iemand of misschien wel meer daarvoor doorgeleerd hebben en het aldus weten te verwoorden. Maar het slaat per slot van rekening wel hartstikke dood, omdat je er als vader of moeder verder totaal niks mee kan. Omdat je het wel allemaal zelf moet doen, met gevoel, genegenheid, intuïtie, tact, overleg, beschaving, moraliteit. Kortom, je moet van alle markten thuis zijn bij dat opvoeden, terreinen waar die wetenschappers nou net niets over te zeggen hebben ondanks hun toenemend aantal. Waardoor de spoeling van hun kennis, meningen en oordelen steeds dunner wordt en de vrijblijvendheid alleen maar groeit. Met als enig gevolg de konklusie dat de bemoeienis uit die hoek met haar overdaad niet alleen hindert, maar je als opvoeder ook schaadt.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Opvoeden uit het boekje

  1. math zegt:

    Die doctorandus zit zich zelf een potje te vervelen en zie wat een creativiteit komt bij hem boven borrelen. “Opa , ik verveel me, wat zullen we eens gaan doen?” “Niets jongen, vervelen is voorlopig goed voor je. Volgens doorgeleerden is verveling een bron van inventiviteit, doorzettingsvermogen en creativiteit. Wij gaan voortaan dagelijks minimaal een uurtje vervelen inlassen.” Vervelen moet je ook leren!

  2. sjoerd zegt:

    En daar krijgen ze ook nog geld voor…?

  3. Margo zegt:

    Kinderen vervelen zich nooit. En wat de ‘zelfstandigheidsspier’ is ….?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s