Het dictaat van de USP’s

In de communicatie met de kopende klant, zoals die gedicteerd wordt door de marketeers en reclamemakers, blijft het gaan om het onderscheidend vermogen van een product, om haar zogenoemde Unique Selling Points. Die positionering – want zo heet dat zo mooi – is bijna een religie geworden, waarin de wereld van de automobiel de kroon spant. Niets is gek genoeg om de eigen toeters en bellen aan te prijzen. Maar aan de verbijzondering van een product, in dit geval de auto, om haar USP’s zichtbaar te blijven maken komt eens een eind. Geen nood. De vindingrijkheid van reclamemakers lijkt toch bijna onuitputtelijk, in die zin dat als hun weg linksom afgesloten is, er nog altijd rechtsom kan worden gegaan. Waardoor de illusie van nieuwe USP’s weer gemakkelijk gewekt kan worden. Want wat in de eigen taal niet meer gecommuniceerd kan worden, krijgt dan gewoon een Engels jasje en wordt daarmee nog eens extra opgeblazen.

Zodat het ineens meer en anders lijkt dan het allang is. Met de meest bizarre uitwassen tot gevolg. Zoals de nieuwe Opel die nu luid aangeprezen wordt als enig, dus onderscheidend in zijn klasse vanwege de aanwezigheid van de “forward collision warning”. Ofwel hoe blind en tegelijk dom kun je zijn als je serieus denkt dat je een miljoenenpubliek, dat een enkel woord Engels spreekt, met dit jargon zult kunnen bereiken. Weggegooid geld dat beter besteed had kunnen worden aan de formulering van een boodschap die voor ieder te begrijpen is in plaats van een in elkaar geflansde spot die gevuld is met gebral en vooral niet te begrijpen wartaal. Maar ja, maak dat maar eens duidelijk aan die communicatoren zoals marketeers en reclamemakers die als de besten naar zichzelf kunnen luisteren en dat ook nog eens graag doen, maar aan wie je vooral niet moet vragen om dat naar anderen te doen. Afgezien van het feit of ze een dergelijke vraag wel willen horen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het dictaat van de USP’s

  1. sjoerd zegt:

    Kijk, daar onderscheiden die marketeers zich wel in… reclames maken die niemand begrijpt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s