Een prijsvergelijking

Een prijsvergelijking tussen het eigen vervoer per auto en het alternatief daarvoor, het openbaar vervoer, behoort volgens mij nog altijd tot het nationale gezelschapsspel dat zo bij tijd en wijle wordt bedreven. Ook door mij. Gisteren wel te verstaan. Met een aanleiding die drieledig was. Allereerst mijn plan om deze week vanuit Zuid-Limburg op dezelfde dag heen en terug naar een dorp onder de rook van Rotterdam te rijden. Verder de dagprijs van de benzine, die bij het vullen van de tank van mijn auto, een VW Polo, 1, 40 euro bleek te bedragen. En last but not least de gigantische puinhoop die de NS en ProRail gisteren weer van het treinverkeer en de dienstregeling wisten te maken. Logisch dat je je dan wel een keer extra achter de oren krabt voordat je overweegt om met de trein te reizen, zeker als het een serieuze afstand betreft die ik voor ogen had. Dus ben ik toch maar eens aan het rekenen geslagen en raadpleegde daarvoor allereerst de website van de NS. Die vertelde mij dat een retour 2e klas voor het traject Sittard – Rotterdam 47,20 euro kostte en dat de reis zelf twee uur in beslag nam, van station naar station. Daaraan moet de tijd toegevoegd worden die nodig is om van huis naar het NS – station in Sittard te komen. Die bedraagt, met inbegrip van de wachttijd tot aankomst van de trein, ongeveer dertig minuten. Voor het parkeren wordt per dag 8,00 euro berekend. Resteert nog de busrit van het station in Rotterdam naar de beoogde plaats van bestemming. Die zal, inclusief het wachten en eventueel overstappen, plusminus een uur in beslag nemen en ten naaste bij 10,00 euro kosten. Opgeteld betekent dit een reisduur van ongeveer drieënhalf uur heen en net zo lang terug waarvoor 65,20 euro per persoon betaald moet worden, met dien verstande dat de acht euro parkeergeld eenmalig berekend wordt.

Zet daar de kosten en rijtijd die de verplaatsing per auto over hetzelfde traject vergt, tegenover. Dan betekent dat zoveel dat op de 400 kilometer die heen en terug gereden moet worden circa 35 euro aan benzine wordt verbruikt, uitgaande van een constante snelheid van 110 kilometer per uur en een dan gemeten gemiddeld verbruik van 1 liter op 16 kilometer. Maar dan ben jer nog niet met je prijsvergelijking. Omdat in die berekening ook de kosten van verzekering en belasting zullen moeten worden meegenomen. Die bedragen voor de te rijden 400 kilometer respektievelijk 10 euro en 7,60 euro. En om het beeld echt compleet te maken zal ook de volledige afschrijving per te rijden kilometer in die kosten begrepen moeten worden. In mijn geval betekent dat zo’n 15 euro per honderd kilometer. Zodat ik voor deze rit en de bijbehorende prijsberekening van 60 euro afschrijvingskosten zal moeten uitgaan. Waardoor het totale kostenverhaal voor de reis per auto heen en terug 112,60 euro bedraagt. Maar dan wel voor alle inzittenden bij elkaar die bovendien in twee uur tijd van huis tot huis zullen zijn gekomen. Dat is een zekerheid die je als autorijder wel hebt, terwijl je bij de NS nog maar moet afwachten of je Rotterdam haalt of niet ergens op een brug boven het Hollands Diep blijft steken. Waar dan ook weer tegenover staat dat je in de trein je ogen kunt sluiten en het kunt laten gebeuren, terwijl het je wel geraden is om dat achter het stuur vooral achterwege te laten. Maar dat neemt niet weg dat de keuze en konklusie niet echt moeilijk als je met zijn tweetjes gaat. Omdat dat met de auto gewoon goedkoper is, sneller gaat en ook nog eens meer gezelligheid en privacy biedt.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Een prijsvergelijking

  1. Dhyan zegt:

    Of je de auto nou wel of niet gebruikt, de wegenbelasting, de verzekering en de afschrijving zijn hetzelfde dus dat kan niet in de prijs worden verdisconteert. Wel gebruik je door niet de auto te gebruiken minder benzine en heb je wellicht vanwege minder gereden kilometers enigszins minder onderhoudskosten en een iets hogere meerwaarde bij verkoop. De waarde daarvan kun je tegenover de kosten die je maakt als je per trein reist afzetten.

    • robschimmert zegt:

      Naarmate je met meer personen reist, wordt het reizen met de auto alleen maar voordeliger. Dan is de factor die jij noemt, slechts van marginale betekenis ten gunste van de reis per trein. Het neemt echter niet weg dat met name de reistijd een nadelige invloed heeft op een keuze voor het openbaar vervoer. Dat voordeel is echter niet in euro’s uit te drukken.

      • Dhyan zegt:

        Tja dat zijn weer andere overwegingen, ik zit persoonlijk al veel liever alleen in de beslotenheid van mijn auto dan als een sardine in een coupe met andere, doorgaans rumoerige, reizigers.

  2. sjoerd zegt:

    Als je toch een auto hebt kun je hem beter gebruiken, zeker met de benzineprijzen op dit moment…

  3. hanneke zegt:

    Geen tochtige perrons, geen wachttijden, een gegarandeerde zitplaats, geen stank of herrie, de keus is niet moeilijk, ook niet als je alleen reist.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s