Ongemerkt vinden er gedaanteverwisselingen in en rond ons huis plaats. Het gaat haast sluipenderwijs. Je oog moet er toevallig net op vallen en je moet er dan ook nog stil bij willen blijven staan. Zo is het stuk zeep bij het keukenaanrecht en op de WC verdwenen. Het is er niet meer. Het is weg. En vraag mij niet sinds wanneer. Ik weet het werkelijk niet. Opeens werd ik mij er vandaag van bewust, eigenlijk voor het eerst, dat er op die plaatsen plastic flesjes staan welke vloeibaar zeep blijken te bevatten. Palmolive en Sunlight hebben plaats gemaakt voor Dettol en Unicura. En hoe dat in zijn werk is gegaan, heeft zich dus geheel aan mijn waarneming onttrokken. Maar het is zo zeker als wat dat daarvoor ook de nodige marketing – registers zijn open getrokken. Want lees maar eens wat er zoal in die vloeibare zeep van Dettol zit. Dat is een staalkaart aan ingrediënten waar je u tegen zegt en die op zich al het overtuigend bewijs moeten vormen van de hoogwaardigheid van dit product, waar je daardoor alleen al niet omheen kunt.
Want noem mij een zeep die samengesteld is uit Aqua, Cetrimonium Chloride, Glycerine, Lasuramine Oxide, PEG-150 Diester, Cocamide MEA, PEG-150 Stearate, Citric Acid, Parfum, Tetrasodium EDTA, Acrylates/PEG-10 Maleate/Styrene Copolymer, Benzalkonium Chloride, Sodium Chloride, Aloe Barbadensis Leaf Juice, Lactose, Ethanolamine, Lactis serum proteinum, Alcohol, Magnesium Nitrate, Methylchloroisothiazolinone, Potassium Sorbate, Methylisothiazolinone, Sodium Benzoate.
Waarmee Dettol, zou je zeggen, haar unieke karakter, dus onontkoombaarheid, genoegzaam heeft bewezen. Alleen al de aanwezigheid van Methylchloroisothiazolinone geeft dit produkt een onderscheidend vermogen. Maar niet alleen, aldus die marketeers die in hun campagnes nog de alles overbodigmakende troef uitspeelden met het verkoopargument dat deze unieke formule met daarin de Aloe Vera en Melkproteïnen als geen ander concurrerend produkt in staat is om de menselijke huid te hydrateren. Hetgeen de consument kennelijk volledig overstag heeft doen gaan getuige de dwingende aanwezigheid van Dettol en ook Unicura, waarvoor ongetwijfeld soortgelijke argumenten zijn gebruikt, overal in het land. Waar deze verhalen en kreten wel moeten zijn ingeslagen als een bom en zelfs geen vragen hebben opgeroepen. Waardoor hydrateren zich tegelijk ook heeft kunnen nestelen in het erkende gelid van het ABN gezien het feit dat het zelfstandig naamwoord hydratatie als een soort van ‘proof of the pudding’ ook bij ieder bekend is geworden en geen enkele vraag over haar betekenis oproept. Wat eens te meer laat zien hoe vanzelfsprekend en gemakkelijk geaccepteerd onzin kan worden. Omdat we blijkbaar liever belangrijker zaken aan ons hoofd hebben dan dat we willen weten wat hydrateren is, zelfs als het helemaal niets betekent.
Blijft de vraag hoe het bij jou terecht komt…
Het staat er al tijden en is nooit door mij gekocht.
Heb jij dan ‘al tijden’ je handen niet meer met zeep gewassen?
Met water, in de keuken en op de WC.