De Amsterdamse bouwput

Enig respect voor het incasseringsvermogen van Amsterdammers begint zo langzamerhand toch op zijn plaats te zijn. Dan gaat het met name over die Amsterdammers van wie het hart werkelijk aan hun stad gebakken is. Ondanks alles. Want zo langzamerhand zou je als rasechte hoofdstedeling de moed verliezen bij het zien van hoe het gezicht en het hart van je stad eigenlijk permanent toegetakeld wordt. Door de aanleg van die Noord – Zuidlijn, waar al zo’n twaalf, dertien jaar mee is gemoeid en welke het uiterlijk, het schoon van Amsterdam zo grondig heeft aangetast. Waarmee de kous nog niet af is omdat er nog altijd een jaar of drie is te gaan voordat de metro op dat traject zal rijden, zij het met de nodige slagen om de arm en evenveel voorbehouden ten aanzien van de haalbaarheid van een soepel lopende dienstregeling. Dat hebben de Amsterdammers alvast te horen gekregen, zodat het te vroeg is om nu al naar dat jaar uit te kijken met de verwachting dat dan een zucht van verlichting zou kunnen worden geslaakt. Trouwens, als ze dat al hadden gedacht, dan is ze de afgelopen week die illusie ook nog ontnomen. Want wil het geval?

Zodra de aanleg van de Noord – Zuidlijn zal zijn voltooid, in 2017 dus, ontstaat er voor de NS en ProRail capaciteit en ruimte om het Amsterdamse Centraal Station op de schop te nemen en in een operatie van zes jaar gereed te maken voor de groeiende vervoersbehoeften van de eenentwintigste eeuw. Wat zoveel betekent dat het aantal binnenkomende passagierstreinen in 2030 verdubbeld moet kunnen worden van een per twee minuten naar een per minuut. Met als gevolg dat de eerste indruk die Amsterdam biedt en die dus nu al zo’n twaalf jaar beroerd, rommelig en aangetast is, nog zo’n jaar of acht precies zo zal blijven, waarbij niet uit te sluiten valt dat het zelfs nog een graadje erger wordt. Terwijl zich tegelijk de vergelijking opdringt met bouwprojecten rond en op de stations in Utrecht en Rotterdam, die in de helft van de tijd hun beslag konden krijgen. En dan hebben wij het niet eens over de ondertunneling van de A2 in Maastricht welke ook veel sneller gaat dan die operatie rond Amsterdam CS, terwijl ze daar in complexiteit en omvang ook niet voor onderdoet. Dus waarom die reconstructie van dat station in de hoofdstad gaat zoals ze gaat en niet tegelijk met de aanleg van de metrolijn kon plaatsvinden, blijft beslist de vraag. Wat eens te meer het respect rechtvaardigt dat je voor het incasseringsvermogen van haar inwoners moet hebben, die immers deze verlenging van zes jaar rotzooi nog eens als bonus voor hun kiezen krijgen. Je zal maar Amsterdammer zijn en dus niet meer beter weten dan dat je stad een bouwput is. Ik prijs me gelukkig Schimmertenaar te zijn en dit alles van afstand te hoeven volgen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in De wereld en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De Amsterdamse bouwput

  1. Mack zegt:

    Ze zullen er ongetwijfeld zijn, rasechte Amsterdammers die nog in hun stad wonen, maar ik heb de indruk dat de meesten zijn verhuisd toen ze de kans kregen en de mensen die nu nog trots zijn op Amsterdam vooral studenten en wat grachtengordelimport is.

  2. Margo zegt:

    Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen, maar……

    Geef mij maar Rotterdam!
    (http://trulyfair.knegjes.nl/fotoverslag/bezoekje-aan-de-markthal-in-rotterdam/)

  3. L zegt:

    In Eindhoven zijn er echt winkels failliet gegaan door langdurige verbouwingswerkzaamheden in het centrum, en dat was veel minder draconisch dan dit. Maar jarenlang kon je daar ook niet lekker door het centrum lopen.

  4. sjoerd zegt:

    Volgens mijn gevoel moeten ze eens in Rotterdam gaan kijken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s