Het geheim van Ikea

Vaak ben ik er niet te zien. En als het enigszins kan, vermijd ik ook nog de parkeerplaatsen eromheen en de op – en afritten van de aanpalende autoweg. Want dat het een mensenmagneet is, en ook nog van jewelste, merk ik elke keer weer als ik er toch eens moet zijn. Op de woonboulevard in Heerlen, en dan uiteraard bij Ikea, dat Zweedse warenhuis dat haar oorspronkelijke pretenties van woningbekleding allang gepasseerd is en haar kopende klant praktisch op alle wensen bedient. Met onder andere die gratis parkeerplaats en dat restaurant dat met royale hand veel meer waar geeft dan het geld dat ervoor wordt gevraagd. Dus wat heb je dan nog in een Maastrichtse binnenstad te zoeken als je daar al een ‘vermogen’ kwijt bent om er een dagje te winkelen en te vertoeven? Want een dief van je eigen portemonnee hoef je nu ook weer niet te zijn, moet de gedachte zijn geweest van al die mensen die op deze maandagmorgen in nog geen uur nadat Ikea geopend was, ervoor gezorgd hadden dat de parkeerplaatsen rond dat warenhuis al tot de rand toe gevuld waren, zoals in het restaurant ook al lange rijen stonden voor de kassa’s om er af te kunnen rekenen. Geen vrije plaats in die toch omvangrijke omgeving nog te bekennen. Hoogstens staanplaatsen en wachttijden die er op dat moment slechts beschikbaar waren.

Kan het nog gekker, ben je geneigd om te zeggen. Hoewel de eerlijkheid gebiedt dat verbazing daarover achterwege behoort te blijven als je de kennis van het bezoekcijfer hebt. Want zo’n twee miljoen mensen vinden op jaarbasis hun weg naar die Ikea – vestiging in Heerlen, welke niet alleen Midden – en Zuid – Limburg bedient, maar ook grote aantallen Belgen uit Eupen, Verviers, Luik, Tongeren en Hasselt met hun landelijke omgeving weet te trekken. Plus de Duitsers uit de hele regio Aken, uit de Eiffel, uit Düren en daaromtrent die het kennelijk ook zonder zo’n warenhuis moeten doen, althans geen Ikea kennen die beter bereikbaar is dan die welke in Heerlen gelegen is. Waarmee de internationaal getinte mix te verklaren is die af te lezen viel van alle kentekens op de parkeerplaatsen rondom. Wat mijn verbazing niet wegnam rond dat massale bezoek op deze vroege maandagmorgen, ook al was het dan voor velen een vrije dag. Want wat is er dan en niettemin zo verlokkelijk aan Ikea om op dat tijdstip daar naar toe te gaan. Om te kijken of om te kopen? Het antwoord daarop blijft in nevelen gehuld zoals ik er ondanks mijn greep op wat losse eindjes maar niet in slaag om het geheim van dat succesvolle Zweedse warenhuis te doorgronden. Zeg maar gerust dat het niet ophoudt mij te intrigeren.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het geheim van Ikea

  1. Ximaar zegt:

    Waarschijnlijk ben ik de enige Nederlander die nog nooit iets van Ikea heeft gekocht en nog nooit in zo’n winkel is geweest. Ik kom ze ook erg weinig tegen. Moet er al voor naar Amsterdam. Dat vind ik niet alleen onnodig ver, maar ik heb ook nog eens niets met meubels e.d. Het meeste is 2de hands en als ik iets nodig heb is de kans op 2de hands wederom erg groot. Onderweg heb ik ook geen behoefte om een kast in mijn fietstas te proppen, maar ik kom ze simpelweg nooit tegen. Waarschijnlijk staan ze niet aan aantrekkelijke fietsroutes. 😉

  2. sjoerd zegt:

    Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord, het is voor velen een leuk dagje uit, en net als bij de Efteling, je moet er wel op tijd zijn… En in dit geval ook nog eens bijna voor niets. Zelfs bij de vele kassa’s is het meestal overvol. Ik ga er hooguit een of twee keer per jaar naartoe om wat ideeën op te doen, of om wat led lampen te halen, die zijn er in vergelijking spotgoedkoop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s