De biografie van W.F. Hermans

Al vaker heb ik hier laten doorschemeren dat ik een ware fan en adept van de schrijver W.F. Hermans (1921 – 1995) ben. Niet zozeer van hem als mens, omdat ik die tot dusverre onvoldoende kende, als wel van zijn werk, en meer in het bijzonder van zijn proza, essays en korte verhalen, die ik in hun geheel heb gelezen. Met als gevolg dat ik toch zicht kreeg op het denken en de gevoelswereld van de schrijver ervan. Althans dat dacht ik, durf ik nu met volle overtuiging te zeggen nadat ik het eerste deel van de biografie van Hermans heb gelezen en daarmee echt kennis heb kunnen nemen van zijn feitelijke vertrekpunten en achtergronden, te weten gezin, opvoeding, opleiding, vorming, sociale omgeving, (liefdes)relaties, enz. Want dat geheel blijkt toch in belangrijke mate bepalend voor de wijze waarop zijn totale oeuvre vorm kreeg. Zoals daardoor evenzeer de persoon die Hermans was, zijn weerbarstigheid en eigenzinnigheid plus zijn polemische natuur verklaard wordt. Met als niet onbelangrijk extraatje dat tegelijkertijd een stuk Nederlandse literatuurgeschiedenis wordt geschreven, omdat hij, Hermans dus, daar van jongsaf de wfhtoon in wilde zetten en ook zijn partijtje danig meeblies. Waardoor menigeen die in de veertiger en vroege vijftiger jaren in het literaire wereldje van de lage landen een rol speelde, in deze biografie de revue passeert, als lijdend voorwerp van zijn vaak in vitriool gedoopte pen of als medestrijder voor een Umwertung der waarden in onze literatuur van dat moment.

Daarmee zijn de rode draden samengevat welke terug te vinden zijn in het eerste deel van de biografie van W.F. Hermans, dat de periode van 1921 tot 1952 bestrijkt en dat als titel “De mislukkingskunstenaar” heeft meegekregen van de schrijver ervan, de Neerlandicus Willem Otterspeer, die wat mij betreft met deze eerste achthonderd pagina’s veel eer heeft ingelegd. Waarbij de titel op zich al een ware vondst genoemd kan worden omdat daarin bij wijze van spreken de Leitmotive, de visies en levenshouding van Hermans zijn samengevat en zo eigenlijk het enig juiste etiket vormde voor deze biografie die een meesterwerk genoemd mag worden. En deze kwalificatie komt met des te meer recht en reden tot stand omdat ik al eerder biografieën las van Multatuli, Vestdijk en du Perron, welke er ook stuk voor stuk mochten zijn, maar het uiteindelijk toch niet haalden bij dit geweldige boek, dat des te handzamer en toegankelijker is doordat de hoofdstukken en de daarin behandelde thema’s nooit langer dan vijftien bladzijden zijn. Wat bijdraagt aan de leesbaarheid. Waarmee niet gezegd wil zijn dat het allemaal eenvoudige kost is, die er gepresenteerd wordt. Daar is Hermans nu eenmaal niet de persoon en de auteur naar, namelijk vaker te complex voor woorden en dus in hoge mate intrigerend, mogelijk zelfs ondoorgrondelijk, luidt mijn konklusie na dit eerste deel gelezen te hebben. Wat tegelijk duidelijk maakt dat ik nu al reikhalzend uitkijk naar de verschijning van het tweede deel van die biografie, waarvan ik hoop dat ze niet zo lang op zich laat wachten als het geval was met het eerste deel. Hoewel het wachten daarop dus ruimschoots door Willem Otterspeer blijkt beloond.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s