De dooie mus van de WML

De Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) afficheert zich graag als de drinkwaterproducent en – leverancier voor heel Limburg. Met medewerkers die er 24 uur per dag en zeven dagen per week voor zorgen dat 1,1 miljoen inwoners van Limburg de beschikking hebben over schoon en betrouwbaar drinkwater. Grote woorden die bijna als een missie klinken, maar precies evenredig blijken met de ketelmuziek die dat bedrijf als het eens een keer iets te melden heeft, blijkbaar meent te moeten maken. Want de mededeling die door de WML in de regionale bladen van zaterdag werd geplaatst was een verzameling van hoge woorden en loze kreten die de vraag opriepen of daar zoveel euro’s aan gespendeerd moesten worden, ervan uitgaande dat daarvoor een advertentietarief zou worden gehanteerd hoewel nergens te zien viel of er echt sprake was van een vorm van reclame. De argeloze lezer had er gemakkelijk een stukje tekst in kunnen vermoeden dat onder verantwoordelijkheid van de redactie geschreven was. Als die zich tenminste geroepen had gevoeld om de abonnees de dode mus te verkopen die de WML in haar verhaaltje aanbood. Wat dus misleidend leek en ook nog eens veel geschreeuw en weinig wol bevatte. Want daar kan met recht van worden gesproken als met zoveel aplomb en bravoure een prijsverlaging voor de klanten van de WML in het jaar 2015 wordt aangekondigd.

Het hoorngeschal en het gejubel van trompetten ontbrak er nog aan vanwege de technische onmogelijkheid, maar voor een beetje lezer werd het beeld opgeroepen van een kolossale meevaller doordat de WML het tarief van drinkwater in 2015 kon verlagen van 0,75 euro naar 0,70 euro per kubieke meter als gevolg van een kostenbesparingsoperatie. Een tariefvermindering met wel 6,7%. Nou, dat klinkt , als je niet beter weet, toch alleszins aantrekkelijk, tot de aap uit de mouw komt die er eigenlijk kort tevoren dus op is gespeld. Omdat er vervolgens, met medeneming van alle andere bijkomende kosten, een berekening wordt voorgetoverd die laat zien wat dit voor de jaarnota van een gemiddeld gezin gaat betekenen als dat zo’n 105 kuub water per jaar verbruikt. Dan blijkt het totaalbedrag dat op jaarbasis betaald moet worden met in totaal 4,77 euro te zijn teruggelopen. Wat waarachtig niet niks blijkt in de beleving van het WML. Maar waarvan je je als buitenstaander en als klant tegelijk afvraagt of zo’n bedrag die ketelmuziek nou echt rechtvaardigt. Verstandiger was het geweest als dat waterleidingbedrijf de mond had gehouden en die verandering geruisloos had doorgevoerd. Omdat een organisatie die zich enigszins serieus neemt, nooit in de val trapt om aan zo’n dooie mus omstandig ruchtbaarheid te geven.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De dooie mus van de WML

  1. sjoerd zegt:

    Daarom heb ik dus geen krant…

  2. Beste Rob,
    WML is als nutsbedrijf verplicht te communiceren over de tarieven die zij hanteert. Dat is wel zo netjes richting onze klanten die feitelijk geen keuze hebben voor wat betreft waterleverancier. Nadat onze aandeelhouders (Provincie Limburg en de Limburgse gemeenten) de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar hebben vastgesteld, geven we die communicatie vorm door middel van een advertentie in de Limburgse dagbladen en via onze eigen kanalen. Dat is veruit de goedkoopste manier van communicatie gezien de grootte van de doelgroep die wij willen bereiken. We doen er alles aan om het drinkwatertarief zo laag mogelijk te houden. Dat blijkt ook wel uit het tarief voor 2015. In een tijd dat alles duurder wordt en waarin we ook te maken hebben met jaarlijkse inflatie, kan WML het tarief verlagen met 6,7%. Dat daar nog allerlei belastingen en toeslagen op van toeapssing zijn, dat ligt helaas buiten onze invloedssfeer. Dit zijn de feiten. En die mag iedereen natuurlijk op z’n eigen manier interpreteren.
    Met vriendelijke groet,
    Edwin Hendriks
    Communicatie WML

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s