Het verkeer in Barcelona

De kennismaking met Barcelona is mij uitstekend bevallen. Het is een heerlijke stad die in een reeks van opzichten menige Europese metropool de loef afsteekt. Uiteraard is mijn oordeel enigszins gekleurd doordat mijn eerste ontmoeting van begin tot eind beheerst werd door zomerse omstandigheden. Wat de geest nu eenmaal altijd milder maakt. Maar 087desondanks slaat de balans toch in bijna alle opzichten door in het voordeel van Barcelona. Te beginnen bij de meest basale facetten die toch bepalend zijn voor de kwaliteit van een leefklimaat en afhangen van het antwoord op de vraag hoe de verplaatsingsmogelijkheden zijn voor de inwoners van zo’n toch behoorlijk grote stad, die bijeen genomen drie keer de omvang van Amsterdam heeft. Hoe is het openbaar vervoer geregeld? Staat het verkeer permanent muurvast of stroomt het op ieder tijdstip naar behoren door? Vragen die altijd bevestigend beantwoord kunnen worden, waarbij bovendien de kanttekening past dat de verkeersstromen op de avenues en de straten daartussen werkelijk intens zijn, maar altijd voortgang vinden zonder dat andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, daardoor gehinderd worden. Het loopt gewoon gesmeerd. Voor iedereen. Wat zonder twijfel ook te danken is aan het veelvormige metronet, waar intensief gebruik van wordt gemaakt, en aan de aanwezigheid van de vele taxi’s die kennelijk ook tot het openbaar vervoer gerekend worden.

Omdat daarvoor ook gescheiden rijbanen zijn verwezenlijkt waarover trouwens ook de bussen geacht worden te rijden. Neem verder in aanmerking dat de tarieven die door 086taxichauffeurs in rekening worden gebracht binnen de stad Barcelona zelf, extreem laag zijn en zich gemakkelijk verhouden met het lage tarief dat voor het openbaar vervoer zelf moet worden betaald, te weten 1 euro voor een rit in de eerste zone, die dus de hele stad bestrijkt, en de verklaring is haast gegeven voor het rustige en vloeiende verkeersbeeld dat ik in Barcelona aantrof en dat dus in schrille tegenstelling stond tot de chaos die bij een stad als Amsterdam schijnt te moeten horen. Maar waarover ik nu zo langzamerhand denk dat die best te vermijden is met een beetje meer bescheidenheid bij hoofdstedelijke bestuurders en beleidsmakers en vooral minder incompetentie plus de bereidheid om elders het licht op te steken. Bijvoorbeeld bij de Catalaanse kollega’s die laten zien hoe het verkeer in een metropool georganiseerd moet worden om het leefklimaat te veraangenamen. Kom daar maar eens om in Amsterdam, waar alles, maar dan ook alles in het stedelijk verkeer fout gaat, terwijl je er als inwoner ook nog eens zwaar voor betaalt. Een dienstreis naar Barcelona zou de Amsterdammer wat dat aangaat aardig op weg kunnen helpen.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in De wereld en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Het verkeer in Barcelona

  1. Ximaar zegt:

    Ik ben maar 1x in Barcelona geweest en dat was zo’n 15 jaar geleden. Ik fietste vanuit het binnenland van zuidwest naar noordoost door de gehele stad. Mij staat er van bij dat al het verkeer in de zuidelijke helft (l’Hospitalet) muurvast stond, de vele stinkende stadsbussen incluis. Ik vond het wel grapig en karde er met de fiets moeiteloos voorbij. Wat me ook bijstond was dat het hele mooie bomenallee’s waren en ik er heerlijk in de schaduw fietste. Nu ik er na al die jaren weer eens rondkijk op streetview (n.a.v. dit bericht) herken ik daar niets meer van. Geen boom meer te vinden en de hoeveelheid asfalt is ver3voudigd. In mijn optiek kan het niet anders of zijn er huizen weggehaald of is er niets meer overgebleven van de loopgedeeltjes. Ik zie er nu alleen troosteloze trottoirtjes zonder wandelaars en ik had juist de indruk dat er destijds veel mensen liepen die er flink meer de ruimte hadden. In elk geval is dat deel duidelijk afgezakt naar een onaantrekkelijke Amerikaanse binnenstad. Amsterdam kan natuurlijk ook wat grachten asfalteren en de bomen weghalen. Maar of dat nou de oplossing is?

    • robschimmert zegt:

      Ik zou er toch maar eens een keertje een paar dagen in eigen persoon gaan rondkijken en je ervan overtuigen dat er veel veranderd is, in het voordeel van de stad, de inwoners en hun openbaar vervoer, waarvan het in feite een belediging is om het te vergelijken met de puinhoop die er in Nederland van wordt gemaakt. En dat is dus niet alleen mijn mening, maar die blijken de nodigen, ook na rondvraag, met mij hartgrondig te delen. Trouwens, aan groen was er in Barcelona bepaald geen gebrek en alweer zo’n surplus tov de Amsterdamse binnenstad.

      • Ximaar zegt:

        Rob; ik ben het nog eens goed gaan bekijken. Op streetview staan daar nu verse opnames van de afgelopen zomer en ik kon me ook goed voorstellen dat ik op de verkeerde plek heb gekeken. Toch vraag ik me dat af. Volgens mij was op deze plek een lange smalle straat met een soort bladerendak over de volle lengte en zoals ik zei veel verkeer dat muurvast stond. Dan is dit ( http://goo.gl/maps/KJkl3 ) wel een oplossing, maar aantrekkelijk vind ik het niet. Aan de noordkant tegen Badelona was destijds ook een grappig wijkje met kleine witte arbeiderswoningen, circa 100 jaar oud en maar 1 verdieping. Ik was er al veel eerder achter gekomen dat die compleet voor de vlakte is gegaan en vervangen is door grote lelijke flats en/of een groot klaverblad dat daar nu in die omgeving te vinden is. Barcelona moet natuurlijk iets om het verkeer en de bewoners een plek te geven, maar ik heb de indruk dat zij net iets makkelijker oude delen platgooien die net buiten het touristische centrum liggen.

        Oude Hollandse binnensteden vind ik overigens aantrekkelijker omdat er veel water is. Bij Spaanse steden is het niet zo. Begrijpelijk, maar ik krijg het er wel snel Spaans benauwd van, zaker omdat het er erg warm en droog kan zijn.

  2. basstarter zegt:

    In Barcelona hebben ze als voordeel dat ze er al in de 18hondertjes aan hebben gedacht een vierkant systeem van avenues aan te leggen. Daar kan Amsterdam ook niet echt wat aan doen dat ze toen al die straatjes en grachten hadden, aan de prijs van het openbaar vervoer wel natuurlijk. Barcelona es bona en ik kan het weten want ik heb er jaren gewoond. Maar het verkeer staar er toch wel eens vast. En in de zomer kan de smog er behoorlijk bruin uit zien.

  3. sjoerd zegt:

    Ik ben er nooit geweest en ga er waarschijnlijk ook nooit naartoe. Mijn stad is Berlijn…

  4. Mack zegt:

    Wat mij tegenviel aan Barcelona waren de mensen (vrij stug), de stank, een mengelmoes van riool en verkeer, en het tegenvallende aantal bezienswaardigheden. Maar ik weet uit ervaring dat een vakantie gemaakt of gebroken wordt door het gezelschap of de stemming waarin je verkeert.

    • robschimmert zegt:

      Dan vraag ik mij toch af of je wel echt in Barcelona bent geweest. Want noch van die mengelmoes, noch van de stank noch van de stugheid heb ik iets kunnen merken, terwijl ik heus niet mijn ogen in de zak pleeg rond te lopen. En wat de bezienswaardigheden betreft. Het hangt er vanaf waar je van houdt. Maar alleen al met de architectuur en de bijbehorende kunst langs de boulevard van Barcelona, dus tot en met het Olympisch dorp, krijg je met gemak een dag gevuld.

      • Mack zegt:

        Laten we het erop houden dat jij iets gemotiveerder naar Barcelona ging dan ik. Je vond Berlijn volgens mij ook al zo mooi. Daar vond ik ook geen bal aan. Kan zijn dat we van totaal andere dingen houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s