De viool in de jazz (2)

Als de rol van de viool in de jazz belicht moet worden, dan valt niet te ontkomen aan een man die in de Verenigde Staten als een fenomeen wordt beschouwd, maar in Europa nauwelijks bekendheid geniet. Toch moet hij daarbij aan bod komen omdat hij met de nodige groten uit de jazz heeft samengespeeld en duchtig met hen heeft geïmproviseerd, zoals hier met trompettist Wynton Marsalis in “Boil ‘em Cabbage Down“, waarin violist Mark O’Connor (1961) ook zijn blue grass – en country – affiniteit allerminst verloochent. En zegt dat al iets over zijn veelzijdigheid, nog veelbetekenender is het dat hij gezien zijn samenwerking met verschillende grootheden uit dat genre ook in de wereld van de klassieke muziek brede erkenning en waardering geniet. Waarmee zijn allroundness niet alleen is aangetoond, maar ook spreekwoordelijk blijkt en in het volgende filmpje bij vlagen tot uitdrukking komt.

https://www.youtube.com/watch?v=fyt646v4hxA

Advertentie

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De viool in de jazz (2)

  1. Hanneke zegt:

    Fantastisch!
    YouTube-app op de tv, beter geluid dan op de tablet, en ook maar even Sweet Georgia Brown erachteraan.

  2. Laurent zegt:

    In bluegrass vind ik viool wel leuk, maar in de jazz hou ik er niet zo van.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s