Het hoogtepunt van de tentoonstelling in het Museum “Beelden aan Zee” in Scheveningen en op het Lange Voorhout in Den Haag, welke gewijd was aan Henri Laurens en eigentijdse Franse beeldhouwkunst, heb ik nog niet laten zien en dus voor het laatst bewaard. Tussen al het fraais dat op deze exposities werd getoond, sprong dit er echt tussen uit, was het wat mij betreft het neusje van de zalm. Omdat het van inventiviteit getuigde, ingenieus van opzet was en de aandacht van de toeschouwer met name daardoor bleef vangen. Het gaat om de beeldengroep “Duo” van Daniel Firman, die in 1966 in Bron dat in de direkte omgeving van Lyon ligt, is geboren. Hij maakt deel uit van een generatie kunstenaars die op zoek is naar een andere weergave van tijd, ruimte, beweging, zwaartekracht en energie.
Firman laat zich onder andere inspireren door choreografie waarin veel expressievormen zijn verenigd: vallen, opstaan, zweven en ritme. In het werk “Duo” (2013) laat Firman zeven dansers als groep zien. Bij het totstandkomen van “Duo” vormde danser één en twee een duet waarna danser twee afzonderlijk een duet danst met danser drie, danser drie vervolgens met danser vier enzovoort, enzovoort. Zij hebben geen informatie over de voorgaande bewegingen. Na ieder duet zijn mallen van de lichamen van de dansers gemaakt en afgegoten in grijs polyurethaanhars. Bewging, tijd, zwaartekracht en energie – alle dansers raken elkaar aan – zijn in één tijdsmoment samengevat. Het beeld zet de bewegingen van de dansers vast, waarmee Firman een geheel nieuwe verbeelding van de dans suggereert.