De wisselvalligheid van Youp

Het op waarde schatten van Youp van ’t Hek wordt een steeds lastiger verhaal. Voor mij wel tenminste. Hem afdoen met de wegwezer dat we zijn boodschap onder de hand wel voldoende hebben gehoord, is mij even te gemakkelijk. Want noem maar eens een cabaretier die nog zo indringend en ook nog eens te vuur en te zwaard de huidige waan van de dag te lijf gaat, de gezwollen branie met heel zijn hebben en houden bestrijdt. Ik weet er geen een die mijn eigen gevoelens zo strak en vierkant vertolkt en mij zo een pak van mijn hart bezorgt. In dat opzicht is hij, als het aan mij ligt, op zijn best. Probleem is echter dat hij zich niet bij die les houdt, maar zijn slagschaduw breder wil uit laten waaieren en dus zo nodig ook moet moraliseren en filosoferen door verhaaltjes met een strekking te gaan vertellen. En als hij dat doet, begint hij mij in de steek te laten. Wat per voorstelling toch pleegt te gebeuren, merkte ik ook gisterenavond weer toen ik een registratie van zijn optreden in Groningen zag. Was het voor de pauze genieten en lachen geblazen, na de break hield het met Youp niet meer over en had hij beter zijn mond kunnen houden omdat hij stomvervelend en slaapverwekkend werd.

Wisselvalligheid oftewel hoogte – en dieptepunten die elkaar opvolgden, kenmerkten zijn hele programma van bijna twee uur. Waarmee hij de lijn doortrok die ik ook al langer in zijn zaterdagse columns in de NRC gewaar werd. Soms leiden zijn stukjes tot een onbedaarlijk lachen van mij, als hij weer eens alle registers opentrekt tegen iedere omhoog gevallen Nederlander die zijn gewicht en betekenis alleen maar onderlijnt met prietpraat en modieuze teksten die nooit inhoud hebben. Dan is Youp op zijn best, zoals hij echter even hard door de mand valt als hij in zijn column een betoog, een verhaal probeert af te steken dat eigenlijk altijd vast of dood loopt in zijn ongetwijfeld goede bedoelingen zonder dat het ergens op lijkt. Waardoor je hem het zelfinzicht of – kennis toewenst in de plaats van de eigendunk die hem kennelijk zoveel parten speelt dat hij maar blijft struikelen in zijn wisselvalligheid, welke onherroepelijk tot zijn einde en ondergang moet leiden. Tot het zover is, blijf ik Youp koesteren als de stem van mijn tijd die de woede en ergernis over deze tijd en haar uitwassen mag en moet blijven vertolken. Omdat het dus wat mij betreft altijd ergens over gaat.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De wisselvalligheid van Youp

  1. sjoerd zegt:

    Ik heb gewoon het idee dat hij zijn beste tijd gehad heeft.

  2. Laurent zegt:

    Deels is het zo dat bij alle oudere artiesten het nieuwe er natuurlijk af is. Ook al doen ze het even goed als 10, 20 jaar geleden, elke artiest blijft zichzelf in zekere mate herhalen. Dat geldt ook voor schrijvers en muzikanten.
    Toch heb ik me gisteren wel geamuseerd, het was beter dan een Oudejaarsshow die ik een tijd geleden van hem zag.

  3. Mack zegt:

    Sommige grappen zou hij achterwege moeten laten als het aan mij ligt. Sommige zijn zo voorspelbaar dat ik ze niet meer leuk vind omdat ze elke show terugkomen. (die hoef ik hier niet uit te leggen in Groningen toch?) Zijn boodschap blijf ik briljant vinden en ik sta er helemaal achter zoals jij dat ook zo treffend zegt: de gezwollen branie. De kracht neemt echter wel af omdat de gezwollen branie steeds van nieuw bloed wordt voorzien en Youp niet. Over een poosje een herstart van Buckler.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s