Leve de kleinschaligheid

Leve de kleinschaligheid, leve die winkelier op de hoek die ondanks zijn minimale nering toch het hoofd boven water probeert te houden. Op mijn sympathie kunnen deze detaillisten rekenen. En niet alleen met woorden, maar ook met daden. Want sinds niet al te lange tijd heb ik het roer wat omgegooid en heb ik de gemakzucht bij het doen van boodschappen achter mij gelaten. Wat zoveel betekent dat ik de grote winkelketens en supermarkten zoveel als mogelijk mijd en mij vooral concentreer op die ondernemer die zich tegen de verdrukking van prijsoorlogen en grootschaligheid in probeert te handhaven. Natuurlijk ontkom ik niet aan het praktisch voordeel dat de plaatselijke C1000 mij biedt. Maar dat hoeft natuurlijk niet in te houden dat ik bijvoorbeeld daar ook mijn brood en vla koop. Daarvoor is de bakker in het dorp of die jonge venter, die op zijn manier probeert in zijn levensonderhoud te voorzien, minstens zo goed genoeg. En waarom zou ik die ambachtelijke slager, die ook zijn stinkende best doet, niet zijn deel in mijn wekelijkse inkoop gunnen? Ik heb er immers de tijd voor om die keuzes te maken en ook daadwerkelijk uit te voeren. Zoals het voor mij steeds meer voor zichzelf begint te spreken dat ik mijn boeken en muziek juist niet bij Bolcom of Amazon of wat voor een andere internetshop hoef aan te schaffen.

Paul Smeets op de Akerstraat in Heerlen en de Boekenpoort in Valkenburg verdienen juist nu de tegenwind van de grootschaligheid hen steeds harder in het gezicht begint te blazen en hen meer en meer onder druk zet, mijn steun, te meer omdat er nauwelijks sprake is van serieuze prijsverschillen. Hoogstens het voordeel van het gemak dat de gewenste artikelen thuis bezorgd worden. Je hoeft er de deur niet meer voor uit. Maar als dat alles is dat je ermee verdient, dan kun je je met recht afvragen of het gewin onder de streep wel zo groot is, als je door dit soort keuzes achter de gordijnen blijft zitten en dat enkele sociale kontakt dat je met dat winkelen nog realiseert, ook verloren gaat. Het wil allemaal niet zeggen dat ik aldus de tijd stil probeer te zetten of de klok en onvermijdelijke ontwikkelingen denk tegen te houden. Maar ik koester wel de stille hoop als meerderen met mij net zulke keuzes maken dat daardoor de haast als vanzelfsprekend ervaren macht en dominantie van het grootwinkelbedrijf betwist en misschien wel gebroken wordt. Met hopenlijk als gevolg een gedifferentieerder winkelaanbod, met meer en eerlijker concurrentie, waarvan de consument (en in zijn spoor toch de kleine ondernemer) kan profiteren. Want hoewel Piekema ons anders wil doen geloven, begint de verbetering van de wereld niet bij Albert Heijn, maar gewoon bij onszelf.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Leve de kleinschaligheid

  1. Anoniem zegt:

    Ik ben het weer eens heel erg met je eens Rob. Ik bestel mijn boeken bij de Zon in Heerlen en ga dan lekker lunchen in de stad. Maar erg om te zien hoeveel winkelpanden leeg staan. Hartelijke groet, Marga

  2. sjoerd zegt:

    Ik voorspel nog een jaar, dan staat zelfs Maastricht half leeg…

  3. Hanneke zegt:

    Tja, maar die plaatselijke C1000 of HEMA kan ook gerund worden door een franchisenemer.
    Ik ben het wel met je eens: Steun de kleine ondernemer. Maar waar ligt de grens? Die franchisenemer zorgt op zijn beurt voor brood op de plank van zijn medewerkers.
    Die leegstand is verschrikkelijk, zeker als je weet wat er aan vooraf ging. Er is weinig erger dan in je winkel, waar je je geld en veel bloed zweet en tranen in hebt gestopt eindeloos te moeten wachten op klanten.
    Ik loop geen boekhandel voorbij en kom zelden (en dat kost nog moeite ook) zonder boek naar buiten Ik koop ook liever een boek in de winkel, maar .. maar
    Dan is die winkel ver uit de buurt, want de Bruna in het dorp heeft een wel heel beperkte keus. Dan kost het een middag en dan is er ook nog het risico dat het gezochte boek er niet voorradig is. Dan is die online-aanschaf toch wel heel aantrekkelijk. Paar keer op een knop drukken en de volgende dag wordt het aan je voordeur afgegeven. Die service wordt niet alleen door BOL verzorgd, (BOL was sympathieker.toen het nog alleen boeken verkocht (en muziek, maar dan niet aan mij). Nu is het een online warenhuis. Dat staat me een beetje tegen.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s