De sprookjes van Dekker

Wordt Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, de volgende VVD’er die zijn steentje bijdraagt om de Nederlandse beschaving en cultuur naar de andere wereld te helpen? Omdat wat moet moet, omdat er dus centjes, euro’s verdiend moeten worden. Wat immers het hoogste goed in een liberaal leven blijkt en in betekenis boven alles uitgaat, tenminste als we ook deze bewindsman weer goed beluisteren en zijn argumentatie mogen geloven. Want volgens hem red je het in deze wereld niet meer met het Nederlands, waarbij hij verwijst naar de praktijk in de Rotterdamse haven, het Westland en de omgeving van het internationale bestuur in Den Haag. Alsof die paar rottige vierkante kilometer het gezicht van ons land bepalen en alles dat daarbuiten ligt, er niet meer toe doet, althans nauwelijks nog als standaard of maatstaf aangemerkt kan worden voor het denken van zo’n Dekker, die daarmee wel tegelijk de verdenking op zich laadt inderdaad niet verder te kunnen kijken dan zijn neus lang is en aldus tot zijn beleid komt. Met alle katastrofale gevolgen vandien. Er is namelijk heel weinig fantasie voor nodig dat als op grond van die praktijk op die enkele vierkante Nederlandse kilometers besloten wordt om maar aan tweetalig basisonderwijs te beginnen, dat het dan dus niet lang meer duurt of de bijl blijkt inderdaad aan de wortel van de Nederlandse beschaving te zijn gezet.

Omdat taal, onze moedertaal, daar de drager, de hoeksteen en uitdrukking van is en er niet bewezen is dat het gebruik daarvan in combinatie met een later geleerd Engels ons land economisch op achterstand zet. Integendeel, zou ik zelfs durven zeggen. Zijn het juist niet de Nederlanders die om hun veeltaligheid zo worden geprezen en gewaardeerd als volwaardige gesprekspartners in het internationale zaken – en politieke verkeer? Met als illustere voorbeelden Dekker’s kollega’s Dijsselbloem en Timmermans. Waarmee deze bewering en dit besluit van die Dekker in een uiterst vreemd daglicht komen te staan en de vraag oproepen wat zijn ware beweegreden is. Moet hij zich ook zo nodig onderscheiden en wil hij interessant doen zonder verder na te denken waar zijn idee toe leidt? Dat wij hierdoor op termijn meer centjes gaan verdienen, maakt hij mij niet wijs. Wel dat hij een goed figuur tracht te slaan ten koste van zoveel jonge kinderen die hun handen in het onderwijs nu al vol hebben, maar ook nog eens op twee gedachten moeten gaan hinken, omdat ze volgens Dekker het dan later nog beter zullen hebben. Want dat is dat typische VVD-sprookje waarin hij dus rotsvast gelooft en door middel waarvan hij nu onze taal, cultuur en beschaving naar de Filistijnen dreigt te helpen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De sprookjes van Dekker

  1. Margo zegt:

    Hoewel ik je gedachtengang wel kan volgen, ben ik vóór Engelstalig onderwijs. Jong geleerd is vooral in het geval van taal oud gedaan. En omdat taal een communicatiemiddel is en niet alleen een uiting van cultuur moeten we zo veel mogelijk dezelfde taal kunnen spreken. We verleren het Nederlands er toch niet door?
    Wel vind ik dat er dan Engelstalige leerkrachten voor de klas moeten staan en niet Nederlanders die een steenkolen Engels op de leerlingen proberen over te brengen, want dan kunnen ze het beter laten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s