De lol van wereldvreemdelingen

Er kan bijna vergif op ingenomen worden. De laatste jaren is het telkens wel weer raak in de maand oktober, als we aan de vooravond staan van het Sinterklaasfeest en onze jongste kinderen daar al voorzichtig op worden geprepareerd. Terwijl hun voorpret dus geleidelijk aan vorm krijgt, zijn er op dat moment steeds weer van die onverlaten – volwassen noemen ze zich – die het juist dan dienstig vinden om met hun grote voeten dwars door die op zich onschuldige traditie te benen door het fenomeen van Zwarte Piet ter discussie te stellen. Omdat daardoor dat feest behept zou zijn met een zweem van racisme en kinderen al van jongsaf aan beïnvloed zouden worden door een volstrekt foutieve beeldvorming. En meer van dat soort gedachten die nergens toe bijdragen, hoogstens een debat aansnijden waar vaders en moeders en andere volwassenen zich aan kunnen warmen zonder dat het meer dan een portie ergernis oplevert en in elk geval zendtijd vult in de diverse praatprogramma’s die ten slotte ook ergens over moeten gaan.

Een soort speelkwartier voor grote mensen dus dat niets verandert noch in beweging brengt voor de kleine kinderen, die elk jaar weer naar dezelfde Sinterklaas en de even Zwarte Piet blijven uitkijken in weerwil van alle pogingen die door die zogenaamde wereldvreemdelingen worden ondernomen om een eeuwenoude traditie van haar sokkel te halen. Vanwege voortschrijdend of opnieuw verkregen inzicht of door ieder ontbrekend kontakt met de werkelijkheid, waarin de jongste jeugd het primaat heeft en daar al zo lang haar plezier aan beleefde. Waartoe ook diegenen behoord moeten hebben die Zwarte Piet nu ter discussie willen stellen. Alsof met zijn voortbestaan de wereld vergaat en zij beschadigd zouden zijn door dat beeld van toen. Wat ogenschijnlijk en tot op zekere hoogte klopt. Want hoe haal je het anders in je hoofd om van zo’n kwestie een punt te maken? Of het moet veroorzaakt zijn door een zucht naar publiciteit, die dus kennelijk zo’n verschijningsvorm kan krijgen dat daar de kleinste kinderen onder moeten lijden. Waarmee je er het meest blijk van geeft dat je echt een klap van de molen hebt ontvangen.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op De lol van wereldvreemdelingen

  1. Laurent zegt:

    Het punt is niet de intentie die achter het hele verschijnsel Zwarte Piet zit, maar hoe het aankomt bij de gekleurde medeburger, zoals Quinsy Gario uitstekend verwoordde bij Pauw en Witteman.. Bovendien vind ik het nogal paternalistisch om als blanke meerderheid wel eens even te gaan bepalen wat door een zwarte minderheid al dan niet als kwetsend ervaren mag worden.
    Wat die wereldvreemdheid betreft: ik denk dat men daar in andere delen van de wereld wel eens anders over zou kunnen denken. In de VS moet je het bijvoorbeeld niet in je hoofd halen om met een zwartgemaakt gezicht raar te gaan lopen praten en springen.

  2. Sjoerd zegt:

    Zo haal je de enige echte Nederlandse feestdag er onderuit.

  3. Mack zegt:

    Een oude traditie die wij vieren om onze kinderen te plezieren, en waar geen blanke racistische bedoelingen mee heeft, moet ter discussie gesteld worden? Denkt er ooit iemand bij Zwarte Piet aan een neger? Mag je eigenlijk nog neger zeggen, het betekent tenslotte “zwarte” Natuurlijk spreek je niemand aan met neger of zwarte, maar je zegt ook niet: “hee witte”, of “hee blanke”. Ik wil best gekleurde medeburger zeggen, maar dan is het weer net of ik iets probeer te verzachten. We zijn allemaal gelijke mensen, alleen de helft is zwart of gekleurd en de helft is blank of wit. Als je daar geen scheiding in aan wilt brengen moet je het ook niet zien of benoemen. Zwarte mensen, ook zoiets, dat we moeten toevoegen dat het mensen zijn. Dan moeten we ook blanke mensen zeggen. Blanken en zwarten of blanken en gekleurden, of getinten wat is het toch lastig allemaal. En waarom zouden wij onze kinderen daar mee lastig vallen? En waarom is het gevoel van discriminatie belangrijker dan het gevoel van een blank of zwart kind dat uitkijkt naar Sinterklaas? Zou een zwarte, zwart mens, gekleurde medeburger, neger, een mens met een donkere huidskleur, een vriend, het op zijn geweten willen hebben dat dit feest wordt afgeschaft? Nee, dat denk ik niet. Racisme bestaat in ieders gedachten want we zien een andere kleur. Het gaat erom dat je niet discrimineert op basis van huidskleur. Dat geldt voor blank en zwart.

    Loopt in Amerika de kerstman niet een stel dwergen te commanderen? Zo is het altijd wat. Een wereld waarin niemand zich meer gekwetst voelt bestaat niet en zal er nooit zijn. Ik ben kalend, kan ik niks aan doen en iedereen maakt er grappen over. Ze gaan er vanuit dat mij dat niet deert. Maar is dat ook echt zo? Moet ik iedereen die zijn kop kaal scheert nu ter discussie gaan stellen? Of iedereen die een Barry Hughes pruik op zet? Als je hazentanden hebt kun je dan Theo en Thea aanklagen? Het antwoord is natuurlijk nee. Je zult ermee moeten leven tot je doodgaat. Pas dan houdt het onderscheid op.

    • robschimmert zegt:

      Om eerlijk te zijn vind ik het tamelijk ridicuul om Zwarte Piet en racisme met elkaar te verbinden en tegelijk getuigen van een behoorlijk op hol geslagen geest die wel achter elke boom een beer vermoedt.

      • Mack zegt:

        Dat vind ik dus ook, alleen mijn mening telt niet omdat ik blank ben. Stel dat je mening niet zou tellen omdat je zwart bent. Oeh, dan zijn de rapen gaar.

    • Laurent zegt:

      Het hele feest hoeft ook niet afgeschaft te worden, alleen Zwarte Piet, en na 6,7 jaar weet geen kind meer dat er ooit een Zwarte Piet bijhoorde, want die hebben ze niet meer meegemaakt. En het gaat niet om die kinderen, het gaat erom dat zwarten zich belachelijk gemaakt voelen.

    • Margo zegt:

      Goed gezegd Mack. Niks aan toe te voegen.

  4. Nanos zegt:

    Het verband tussen zwarte piet en iemand met een gekleurde huid ontgaat me volledig. Zelfs als jong kind wist ik niet beter dan dat zwarte piet niet van nature zwart was. Dat kon je zien, het was schmink en zo hoorde het. Zelfs een persoon met een intens donkere huid hoort er nog iets op te smeren om een echte zwarte piet te zijn. Met racisme heeft dat volgens mij niets te maken.
    Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die rare opmerkingen maken, soms bewust kwetsend of discriminerend, vaak onbewust. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zich onterecht gediscrimineerd denken, of het nou over huidskleur, brillen, leeftijd, haarkleur of wat dan ook gaat.

  5. Laurent zegt:

    “The Netherlands and Belgium continue to celebrate St. Nicolas Eve with Sinterklaas accompanied by multiple Zwarte Pieten in the form of adolescents boys (and sometimes girls) who use black make-up and who wear Moorish page boy costumes. The Zwarte Piet character has been tracked back to the middle of the 19th century when Jan Schenkman, a popular children’s book author, added African servants to the Sinterklaas story.
    Zwarte Piet as a depiction of a moorish page resembles many of the classic darky icons,[151] and visitors are often shocked at the sight of whites made up in what appears to be classic blackface”

    Een wat bredere contekst op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

    • Mack zegt:

      Dus omdat een Amerikaanse pagina dat vindt, zijn wij racistisch? Wij, het tolerante Nederland, dat in elk geval de afgelopen 70 jaar voor Amerika een voorbeeld kon zijn van hoe het beter kon in een multiculturele samenleving? En leg me nu eens uit wat voor kwaad er in schuilt? Helemaal niks, het is net als Sjors en Sjimmie, Sjimmie wordt ook afgebeeld als een neger uit de tijd dat wij negers alleen uit de overleveringen kennen. Het is volkomen onschuldig vermaak, en het is uiterst ver gezocht. En Sinterklaas dan? Heb je er ooit een blanke man zo bij zien lopen? Wordt die niet belachelijk gemaakt? Wat mij betreft blijft de Zwarte Piet gewoon bestaan, met schijnheiligheid uit Amerika wil ik niks te maken hebben. Misschien lukt onze multiculturele samenleving wel beter dan die in Amerika juist omdat wij niet zo spastisch met die dingen omgaan.

  6. Laurent zegt:

    Nogmaals, het gaat niet om de intentie die erachter zit, het gaat erom hoe het aankomt. En heb ik wel eens blanke mannen gezien die eruit zien als Sinterklaas? Ja, honderden, in het Vaticaan 🙂 Verder gaan wij sinds Pim Fortuijn uiterst spastisch om met multiculturaliteit. Kijk alleen maar eens op internet hoe heftig er gereageerd wordt als iemand het waagt een van onze stupide tradities ter discussie te stellen bij Pauw en Witteman. Iedereen die onze cultuur niet 100% omarmt moet maar oprotten naar zijn eigen land. Zullen we anders ook trouw gaan zweren aan de nNderlandse vlag dan maar, op scholen? Om maar eens iets Amerikaans te noemen.

  7. Laurent zegt:

    Ik zag het mooi verwoord in een tweet: “Elk jaar weer zijn er mensen die niet willen inzien hoe gevoelig Zwarte Piet bekritiseren ligt in de racistische gemeenschap.” hahahaha.

    • Mack zegt:

      Ja, maar als er bij Nederlanders iets verkeerd aankomt uit andere culturen, dan heet het racisme. En wij gaan niet spastisch om met multiculturaliteit, dat is een beeld dat in de media geschetst wordt. Pim Fortyun was geen racist, Geert Wilders ook niet, en veel van hun aanhang ook niet. Ja, prachtig verwoord in een tweet, maar ja, twitter, dat is een politiek correct scoringspodium voor onbekende mensen. Hier wordt toch weer een heel groot deel van de Nederlanders weggezet als racist.

      • Laurent zegt:

        Wilders is misschien geen racist in de klassieke betekenis van het woord, maar heeft wel iets tegen mensen uit andere landen of maakt op zijn minst misbruik van die sentimenten onder de mensen, met zijn Marokkanenprobleem en Polenmeldpunt. De vent moet gewoon nog een keer voor de rechter worden gesleept en 6000 uur taakstraf krijgen in een roze overall. En iedereen die op Wilders stemt kan van mij de tyfus krijgen.
        Pim Fortuyn begon enigszins gematigd maar radicaliseerde ook snel. Hij heeft het salonfähig gemaakt andere groepen uit te schelden en wel zeer bewust.

      • Laurent zegt:

        En dat jij denkt dat Nederlanders niet zo racistisch zijn, dat komt misschien juist omdat je niet op Twitter zit. Je weet niet wat je leest, echt niet, wat mensen durven te zeggen als ze zich anoniem weten. Wat dat betreft is die veelbekritiseerde anonimiteit juist goed, nu weten we tenminste wat voor tuig er allemaal rondloopt.

        • Mack zegt:

          Zwarte Piet, daar hadden we het over. Mensen zijn vreemde wezens. Duitsers zijn ook geweldige buren alleen 70 jaar geleden keerden ze zich ineens massaal tegen ons. Zo gaat het met mensen. Ze denken van alles, maar wat ze doen, daar gaat het om. In die zin is er weinig racisme in Nederland.

  8. Laurent zegt:

    Ja, 20.000 vrijwilligers voor de Waffen-SS hadden wij, meer dan in menig ander land.

  9. Mack zegt:

    Ja, het is net alsof die mensen een hekel aan hun eigen vaderland hadden.

  10. Laurent zegt:

    Hier staat het nog eens heel goed uitgelegd door iemand die het anavankelijk ook maar gezeur vond: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3525589/2013/10/12/De-Zeurpiet-kan-nog-wel-gelijk-hebben.dhtml

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s