Het kleine momentje

Als iets mij de gordijnen injaagt, dan is het wel die stem van die telefoniste die alsof zij een automatische pilote is, mij in de wachtstand zet onder het bezigen van haar standaardformules en gezegden die zij uit een of ander handboek voor telefonische communicatie moet hebben gevist en welke zij vervolgens zo uit het hoofd heeft geleerd dat de reproductie ervan in no time en ongezien zijn beslag krijgt en je daarmee als luisteraar overkomt, want je gewoon in je gehoor wordt geduwd. Of je het leuk vindt of niet, het gebeurt zonder verdere omhaal van woorden, hoogstens met dat treurige standaardverzoek of we zo goed willen zijn om een – let op – klein momentje te wachten. Korter dan die verkleining kan het bijna niet, wat dan volgens datzelfde handboek het summum van klantgerichtheid zou moeten zijn als diezelfde formule niet ingehaald werd door de werkelijkheid, die natuurlijk omgekeerd evenredig is met dat kleine momentje dat van ons werd verlangd.

Waarbij er zelfs vergif op ingenomen kan worden dat naarmate de verlangde wachttijd korter en kleiner en minimaler gemaakt wordt, de feitelijke wachttijd als vanzelf zal en moet toenemen. Tot die alsmaar langer verbeide terugkeer van die telefoniste die nog steeds op haar automatische piloot op dezelfde toonhoogte ons bijna zingend, want zo heeft ze het geleerd, bedankt voor ons geduld en het wachten, waarna ze ons doorverbindt en overgaat tot het bezigen van de volgende riedel en dat zoveel kleine momentjes in een werkdag van acht uur door. Waar je toch stapelgek van moet worden, alsook van de gedachte dat je dat een heel jaar lang moet doen in diezelfde monotonie en zichzelf herhalende herhaling. Hoezo arbeidsvreugde en ondernemerschap en klantvriendelijkheid? Gebazel van de bovenste plank dat medewerkers tot wanhoop drijft en klanten alleen maar de gordijnen injaagt. Dat is de praktijk die de theorie volledig verslaat. Tenminste, zo blijf ik het ervaren.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het kleine momentje

  1. Sjoerd zegt:

    Alles op de automatische piloot.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s