De waarde van de sociale media

Er zijn van die momenten en gelegenheden dat weer eens glashelder wordt dat het goede gebruik van de sociale media tot de zeldzaamheden gerekend moet worden en dat er dus nauwelijks toegevoegde waarde van te verwachten is, de uitzondering dan daargelaten. Dat bleek de afgelopen middag overduidelijk toen het bericht van het overlijden van prins Friso wereldkundig werd gemaakt via de reguliere nieuwsmedia, het NOS Journaal, Teletekst en enkele prominente nieuwssites. Waardoor gevoeglijk kan worden aangenomen dat dit trieste nieuws in no time, dus binnen een uur, praktisch bij ieder die een beetje de aktualiteit op de voet volgt, terecht zal zijn gekomen. Dat mag tenminste als de normale gang van zaken beschouwd worden. Maar op een of ander manier schijnt op het moment van het wereldkundig worden van dat treurige nieuws bij velen de behoefte te zijn ontstaan om ook ‘Journaaltje’ of nieuwszender te gaan spelen. Want meer kan het toch niet zijn als je met je Twitter – of Facebookaccount een bereik van op zijn hoogst een paar honderd volgers of vrienden hebt?

Waarvan meestal nog niet eens de helft aktief is in het lezen van alle updates. Wat is dan de funktie van de reprise, van het een-op-een weergeven van zo’n bericht dat op bijvoorbeeld Teletekst of nu.nl werd aangetroffen? Ik kan mij er in ieder geval helemaal niets bij voorstellen, hoogstens dat het mij doet denken aan gewicht wat men zich op deze manier wil toekennen. Vanwaar anders die inspanning zonder mening, duiding of verklaring, of het moet dan de opinie zijn dat het kut voor de familie is. Wat dan een van de weinige eigen geluiden was die aan dat bericht werd toegevoegd. Waarmee het gehalte en het niveau van de inbreng vanuit de sociale media in dit stukje nieuwsvoorziening afdoende is gekenmerkt en tegelijk de vraag is beantwoord wat die bijdrage feitelijk was. Welnu, het antwoord daarop is zonneklaar, namelijk nul komma nul, met dank aan ieder voor de gedane moeite die inderdaad niets te betekenen had en daarom gerust en voor hetzelfde geld achterwege had kunnen blijven. Omdat het dus helemaal niets bijdroeg en daarmee volslagen waardeloos was.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De waarde van de sociale media

  1. Jolie zegt:

    Het gesprek bij de Dorpspomp…. 🙂

    Toch vernam ik het overlijden van Friso niet via Facebook of Twitter, terwijl ik die wel zo ongeveer de hele dag had “open staan”, maar hoorde ik het via de radio, op het moment dat ik tegen half zes een winkel binnenliep. Maar dat zal wel toeval zijn, had ik net op “het verkeerde moment” de webbrowser afgesloten 😉

  2. Ximaar zegt:

    Ik doe alleen aan asociale media als weblogs en teletext. Op die laatste zag ik het om 15 uur. Op façadeboek kom ik niet en twitter bekijk ik eens per week. Als hij niet meer gereanimeerd was destijds, dan was dat waarschijnlijk een stuk minder ingrijpend geweest dan deze situatie. Best jammer, omdat het vlaggen op mijn verjaardag nu wel over zal zijn.

  3. Margo zegt:

    Ik volg het nieuws niet op de voet, ’s ochtends de ochtendkrant, ’s middags de digitale middagkrant, maar meestal lees ik die pas later, ’s avonds het journaal. Dat vind ik wel genoeg. Welk nieuws zou ik per direct moeten weten? Twitter bekijk ik eens per drie dagen en soms een week niet en Facebook bekijk ik per dag een paar keer. En daar zag ik van een van mijn vrienden een RIP berichtje staan, over Friso. Dus ik heb het nieuws van Facebook. Ik zit daar niet zo mee dat iedereen het nieuws schijnt te herhalen want ik lees het eenvoudig niet.

  4. Mack zegt:

    Sociale media hebben geen belangrijke nieuwsfunctie, het is voornamelijk ter vermaak. Vroeger toen ze er nog niet waren kende ik iemand die altijd teletekst afstruinde, en als ze dan breaking nieuws vond ging ze rondbellen. Heb je het al gehoord…Het ging erom wie er als eerste het nieuws gezien had, want die had even een paar minuten wat meer aandacht dan normaal. En zo is het met social media ook. Nieuws als eerste plaatsen en je persoonlijk maar nietszeggende commentaar toevoegen. Kut voor de familie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s