Miscommunicatie

Een geweldig voorbeeld van miscommunicatie waarmee waarschijnlijk aan een wettelijke verplichting werd voldaan, maar welke verder aan ieder doel voorbij schoot, was de advertentie die gisteren in alle dagbladen was geplaatst, waarin een verandering van de algemene voorwaarden voor aansluiting en transport van elektriciteit en gas voor consumenten en zakelijke kleinverbruikers per 1 augustus 2013 werd aangekondigd. Nou moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik weinig tot niets snap van de tariefstructuren noch van de opbouw van de energienota’s sedert die sektor zo nodig geprivatiseerd moest worden. We zouden er beter van worden. De energie goedkoper en de hele markt transparanter en dichter bij de consument. Welnu, als de volgende tekst daar dan een voorbeeld van is dan weten we meteen dat die hele privatisering fake en een slag in de lucht is geweest, waarvan voor mij slechts onzichtbare en ongrijpbare fenomenen zullen profiteren. Want van het volgende verhaal kun je als consument onmogelijk een warm gevoel krijgen, hoogstens dat je de moed er verder van in de schoenen zakt en je het nog meer wel gelooft.

“Veel consumenten en zakelijke kleinverbruikers ontvangen al een gecombineerde energierekening voor levering en transport van hun energieleverancier. Nu gebeurt dit nog op basis van vrijwillig gemaakte afspraken tussen leveranciers en netbeheerders. Als gevolg van een wetswijziging wordt dit binnenkort verplicht. Alle consumenten en zakelijke kleinverbruikers ontvangen vanaf 1 augustus 2013 een gecombineerde energierekening voor levering en transport. Consumenten en zakelijke kleinverbruikers hebben vanaf deze datum alleen nog contact met hun energieleverancier over de factuur. Vanaf dan worden de periodieke netwerkkosten altijd in rekening gebracht door de energieleverancier en niet langer door de netbeheerder. De netwerkkosten zijn de kosten van het gebruik van het gas – en elektriciteitsnet. De gecombineerde energierekening maakt de energiekosten voor de klant beter inzichtelijk en vergemakkelijkt het betalingsproces. Consumenten en zakelijke kleinverbruikers voor wie de wijziging gevolgen heeft, worden hierover door de netbeheerder en energieleverancier nader geïnformeerd.”

Welke laatste zin de deur dicht deed, want het hele verhaal overbodig maakte, als ik het tenminste een beetje begrepen heb. Miscommunicatie pur sang, waarvan die energieboeren bepaald kaas gegeten blijken te hebben. Hun rookgordijn is alleen maar dichter geworden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Miscommunicatie

  1. Sjoerd zegt:

    Mijn energieleverancier werkt al zo, prima toch…

Laat een reactie achter op Sjoerd Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s