Het getuigt van armoede als je als ondernemer je ziel en zaligheid in handen legt van die bedenkers van en handelaren in gebakken lucht door hen te vragen een nieuwe naam voor je bedrijf te verzinnen. Alsof dat zo verschrikkelijk moeilijk is. Want wat moet er meer uit duidelijk worden dan hoe je heet en waarmee je je bezig houdt. Simple comme bonjour, als je met beide benen op de grond wilt staan. Maar dat schijnt een steeds lastiger kwestie te worden als je je tenminste inlaat met al die wanen die de dag en het economisch tij momenteel beheersen. Dat betekent dan bijvoorbeeld dat je als onderneming in ieder geval een opdracht en maatschappelijke verantwoordelijkheid moet hebben die zijn vertaling vindt in een mission statement. Anders lijkt je bestaansrecht al zoek. Gewoon omzet maken is er niet meer bij, is uitgevonden door de ene na de andere goeroe die jaren terug ook een bedrijfskundige theorie hebben mogen bestuderen. Nou, en als je dan niet al te zeker van jezelf bent, laat je je wat makkelijk daardoor op sleeptouw nemen en ga je in al die rimram geloven. Met als logisch gevolg dat het uitleveren aan de volgende deskundige een kwestie van tijd is. Want natuurlijk ben je die ouderwetse ondernemer die zijn spullen aan de man kan brengen, maar kom niet aan met het invullen van al die andere vereisten waardoor je alleen nog de zakenman van deze tijd kunt zijn. Zoals het geven van een eigentijdse naam aan je bedrijf, waarin alle facetten van haar aktiviteiten terugkomen.
Want dat bedenken blijkt specialisten – en grotemensenwerk te zijn geworden. Evenals de verklaring van de uitkomst van dat denkwerk dat aan zo’n bureau is opgedragen en aan de kracht en de kwaliteit waarvan gezien hun niet misselijke tarief niet eens meer getwijfeld mag worden. Want durf dat nog maar eens als je weet dat aan het verzinnen van zo’n naam plus het bijbehorend logo afgestudeerde communicatiewetenschappers hun duur betaalde tijd hebben besteed. Zou het zo niet zijn gegaan met de totstandkoming van de nieuwe naam voor de boekhandels Selexxyz en de Slegte? Alsof die begrippen en namen al niet helder genoeg waren, werd er opeens een verzamelnaam gelanceerd, waar Nederland het verder mee moet doen. Polare was er bedacht, wat Zweeds is voor Poolster. Waarachter dan de gedachte schuilt dat het bedrijf met die naam een lichtbaken in de duisternis moet zijn en ons verder leidt in boekenland. Krijg dat maar verzonnen en ook nog voor veel geld. Dan ben je toch gewoon getild door wat inderdaad handelaren zijn in gebakken lucht, die daarmee slechts de weg geopend hebben naar het einde der tijd en de ondergang. Want wie het in zijn hoofd haalt om zulke flauwekul voor veel geld in huis te halen, die is de naam ondernemer niet waard noch slim en zelfstandig genoeg om een serieus bedrijf de goede kant op te leiden. Dan lijkt Polare volare te worden.
Ze hadden beter Slechte Sex kunnen gaan heten.
Ik denk daarbij eerder aan koelkasten dan aan boeken.
Het bedrijfsleven zit vol met gebakken lucht. Het is een miljardeneconomie, die gebakken lucht business. Alleen daarom al moet je dit gewoon minzaam accepteren.