Een collectief debacle

De afgang zelf, het totale debacle wekt nauwelijks verwondering meer. Wat moet je nog anders verwachten van een club, die bewezen heeft per definitie incompetent te zijn en volslagen machteloos als het gaat om het managen van veranderingen en vernieuwingen? Op de winkel passen lukt nog net, hoewel met moeite, maar een ietsje meer moet er vooral niet van de leiding van de Nederlandse Spoorwegen gevraagd worden. Als dat bijeen genomen een gegeven is, zelfs per definitie vast staat, moet dat tegelijk ook de verklaring zijn voor het feit dat er nergens maar iets te horen of te lezen is over het drama met de Hoge Snelheids Lijn en de Fyra. Miljarden waren ermee gemoeid en zijn doodeenvoudig naar de filistijnen gegaan zonder dat de Nederlandse samenleving er ook maar enig profijt van heeft gehad. Een fatsoenlijke trein rijdt er nog niet op dat nieuwe traject dat dan voor het openbaar vervoer van de 21e eeuw zou gaan zorgen, laat staan dat er al een idee bestaat over een dienstregeling tussen Amsterdam en Parijs. Een flop, een fiasco is het tot nu toe, die HSL.

Waarvoor jaren aaneen de Randstad overhoop werd gehaald en in een bouwput veranderde, met een resultaat dat dus gelijk staat aan nul komma nul. Waarmee de ramp die de Betuwelijn en haar exploitatie werd, zelfs ruimschoots is overtroffen. Met dus weer de Nederlandse Spoorwegen en alles dat er via privatiseringsslagen mee samenhangt, aan de wieg van alle ellende, die zich blijkbaar kan herhalen zonder dat er ergens een kik over te horen of te lezen is. Noch de politiek noch de journalisten lijken zich druk te maken over deze nationale schande, dit complete falen dat ons met ons allen miljarden heeft gekost. Omdat het blijkbaar te hoog gegrepen is om een spoorlijn aan te leggen en treinen daarvoor te kopen, wat in andere, aangrenzende landen moeiteloos wordt gedaan, zelfs zozeer dat in de tijd dat Nederland met die ene HSL aan het tobben was, een land als Frankrijk een heel netwerk ervan in exploitatie heeft gebracht en tussen Brussel en Aken inmiddels ook zo’n spoorlijn in gebruik is genomen. Zonder rumoer en zonder problemen, waar het bij ons ook oorverdovend stil blijft. Maar dan toch vanwege de collectieve schaamte, die kennelijk tot dit zwijgen, ja zelfs verzwijgen leidt.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Een collectief debacle

  1. Sjoerd zegt:

    Ik durf daar zelfs geen woorden over vuil te maken…

  2. Emigrant zegt:

    Eens zal er een andere regering zijn … .

  3. Nanos zegt:

    Het nut van deze HSL is nog niet tot me doorgedrongen.

  4. Emigrant zegt:

    Gesteld dat het ding ooit zal functioneren, Nanos, dan kun je veel sneller naar België en Frankrijk komen; dat is toch fijn? Of ben jij zo’n Nederlandse eilandbewoner die nooit eens van huis weg wil? Meer snelle treinen betekent ook minder vliegtuigen.
    Het voordeel bestaat voorlopig alleen, dat moet worden toegeven, voor de bewoners van de Randstad. Gezien dit enorme debacle zal de aansluiting met bijv. Groningen nog wel lang op zich laten wachten. De verbinding Amsterdam-Keulen is ook geschrapt, naar ik aanneem omdat ze in Duitsland zagen wat een puinhoop er in Nederland van gemaakt werd.

    • Laurent zegt:

      Ja, maar het is niet veel sneller, dat was van begin af aan het belangrijkste kritiekpunt. Je komt geloof ik tien minuten eerder aan in Brussel, en in Parijs zal het dan een wat groter verschil zijn, maar niet een dat vele miljarden rechtvaardigt.
      Maar de directeur van de NS heeft naar Rob geluisterd en stapt in oktober op, las ik net.

  5. Emigrant zegt:

    Van Amsterdam naar Parijs duurde vroeger vijf uur, nu (als de Thalys correct rijdt) drie uur een kwartier. Dat is winst. Bovendien is het een beetje gek dat uitgerekend Nederland, dat zich zelf altijd graag verkocht als Gateway to Europe en als hub, niet aangesloten zou zijn op het netwerk van snelle treinen, dat overal in Europa groeit – ook in Spanje, Italië en Zweden. Maar natuurlijk, als er al iemand naar Parijs zou willen kan hij die stad ook met de fiets of de paardentram bereiken.

    • Mack zegt:

      Tuurlijk, als je in midden in Parijs moet zijn zou ik ook de Thalys nemen. Maar vorig jaar moest ik een een Banlieu zijn, toen nam ik lekker de auto. Deur tot deur scheelt het dan niet meer zoveel, bovendien zit je niet te pielen met de bagage.

    • Laurent zegt:

      Klopt, ik zocht het later op, en de tijdswinst is groter dan me bijstond. dat is wel een substantieel verschil inderdaad.

  6. Emigrant zegt:

    De NS wil nu eindelijk van die Fyra af, en nu trekt er weer een minister aan de noodrem. Maar uitstellen is niet zinvol. We hebben denk ik allemaal wel eens een miskoop gedaan: een paar schoenen, een broek of nog iets anders. Thuisgekomen blijken die dan niet te passen of niet te staan. Hoe heb je in godsnaam zoiets kunnen aanschaffen? Je moet een ogenbik totaal blind geweest zijn. Op zo’n moment moet je niet zeuren over het verloren geld. Snel handelen: ruilen, of als dat niet gaat: weggeven, en meteen een nieuwe kopen, maar nu met je ogen open. Of neem je vrouw mee naar de winkel.

    • Ximaar zegt:

      Die minister (een vrouw) trekt al de hele tijd achter de schermen aan de noodrem. Bij Nieuwsuur zat een onafhankelijke (niet van de regering, noch NS nog bouwer/verkoper) ingewijde en die legde de schuld bij de regering, omdat zij de NS halfbakken had geprivatiseerd en dat zou wel eens goed kunnen kloppen. Misschien gaat dat ook wel op bij de Deutsche Bahn die al 4 jaar een groot leverings en betrouwbaarheisconflict heeft met Bombardier over een serie S-bahn treinen rond München en Berlijn. Daar ligt inmiddels ook een half miljard aan schadeclaims op tafel, terwijl Bombardier (met hoofdvestiging in o.a. Aachen) immer de hofleverancier was voor de NS en DB en een sprinter niet bepaald uitdagend is te noemen.

  7. Emigrant zegt:

    Zeker, in Duitsland is er ook een hoop mis. Ik zou mijn TGV maar gewoon in Frankrijk bestellen, want met die Duitse ICE’s is ook vaak wat mis. Tenzij de TGV gebouwd is voor een ander soort stroomvoorziening, dat weet ik niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s