Sinds enige tijd worden wij als Nederlandse televisiekijkers op gezette tijden vergast op de aanwezigheid van Tom Kother op ons scherm. Tom Kother, hoor ik al menigeen mompelen, wie mag dat dan wel zijn? Wat op zich niet zo verbazingwekkend is omdat hij zich altijd aandient met een voet tussen de deur, d.w.z. tijdens de minuten dat de commercials worden uitgezonden. En ook dan valt hij nauwelijks op omdat het zo’n type is waarvan er dertien in een dozijn gaan en waarvan je er bijna donder op kunt zeggen dat hij tot het legioen behoort dat de krant van Wakker Nederland leest. Door en door fatsoenlijk dus en eigenlijk tegelijk iemand waar je zo op het eerste gezicht niks op aan te merken kunt hebben, te meer omdat je bij hem niet die eeuwige grijns ziet die bijvoorbeeld zo’n Harry Piekema van Albert Heijn ongenietbaar maakt. Maar vergis je niet in die ogenschijnlijke onkreukbaarheid van die Tom Kother, wiens naam altijd links onderaan op het scherm prijkt als de reclameboodschap wordt uitgezonden waarin hij zijn zegje mag doen namens zijn opdrachtgever, Specsavers. Een boodschap die aanmerkelijk minder deugdzaam is dan de man zelf oogt en dus de stelling bevestigt dat de schijn bedriegt.
Want hij mag dan min of meer fatsoenlijk ogen, wat er uit zijn mond komt klinkt beduidend anders en wijst erop dat hij maar wat graag over lijken gaat of althans graag zijn succes haalt ten koste van anderen die ook hun brood willen verdienen. Wat die Kother namelijk flikt, is in de geschiedenis van de Nederlandse televisiereclame ongehoord en tot dusverre niet vertoond, als hij de prijzen van zijn bedrijf Specsavers vergelijkt met die van de concurrent Pearle en daar onomwonden de konklusie aan verbindt dat zijn waar, dezelfde als Pearle biedt, aanmerkelijk lager geprijsd is. Dat durft hij zomaar te poneren, aldus speculerend op de goedgelovigheid van zijn kijkend publiek, dat zonder twijfel in zijn mooie praatjes en blauwe ogen trapt. Tenminste dat zal de veronderstelling zijn bij de makers van dit gedrocht, dat op deze manier opnieuw getuigt van de minachting van reclameboys voor de kopende klant. Want waar haal je het vandaan om te denken dat je mensen met zulk openlijk en plat bedrog over een streep kunt trekken? Bij mij lukt dat in ieder geval niet. Het zou zelfs een reden te meer voor mij zijn om juist met Pearle in zee te gaan, omdat ik van streken als die Kother begaat, niet ben gediend.
en wat zijn nu je argumenten waarom hij de kijker bedriegt ?
Precies mijn gedachten. Ik zie geen bedrieger als ik die reclames zie….
Journalistiek zelden een slechtere recensie gelezen. Geen enkel inhoudelijk argument. Geen feiten. Alleen kinnesinne.
Wij doen toch niets anders dan vergelijken bij nagenoeg iedere beslissing die wij nemen.
Wat flauw om alleen clichés te noemen als: uitgaan van eigen kracht.
Zoals gezegd geen enkel inhoudelijk argument.
Ik hoef ook helemaal niet inhoudelijk te argumenteren als ik slechts uiting geef aan mijn afkeer van de gebezigde methoden van aanprijzing, die dus wat mij betreft not done zijn. Maar dat zal wel duidelijk zijn..
Uw zo zorgvuldig geredigeerde naam zegt al genoeg.
Als je via de rug van een ander bedrijf je waren aan moet prijzen, dan ben je in mijn ogen een looser!
Heb je soms aandelen in Pearle of een andere brillenwinkel? Wat zijn nou precies je argumenten waarom hij de boel bedriegt? En wat is er mis met jezelf vergelijken met je concurrent. Als je beter bent (of goedkoper) is dat toch een prachtig marketingargument? Waarom mag je dat dan niet verzilveren? Er is geen enkele sprake van bedrog alhier maar vooral frustratie van de schrijver. Erg benieuwd welke krant hij dan leest. En waar hij zijn brilletje heeft gekocht??
Jeroen van der Woude
Ik hekel de goedkoopste, de platste manier van jezelf aanprijzen, over de rug van de concullega. Ga uit van je eigen kracht, als je reclame wilt maken en toon hoe je je onderscheidt in een markt. En wat mijn eigen bril betreft, die is aangeschaft bij een detaillist in Beek en zeker niet bij een keten, aldus deze lezer van NRC Handelsblad die bepaald niet gefrustreerd door het leven gaat.
Dat woord ‘verzilveren’ is al voldoende om een wansmaak in de mond te krijgen.
NRC is dan ook wel de krant van de dommige correcteling. Uiteraard hoef ik dat verder niet te beargumenteren, maar mijn hemel, wat ging dit epistel uit als een nachtkaars die door van Jole wordt ondergeplast.
Ja, deze onsympathieke manier van klantenwerving was mij inderdaad al opgevallen.
Maar mensen komen er toch wel achter, hoe het werkelijk zit, b.v. Wat betreft kwaliteit e.d.
Wij van WC EEND adviseren WC EEND 😉
Recent een ambachtelijk meubelmaker in mijn optiek winkel gehad. Zoals door bovengenoemd artikel genoemd moet ik als zelfstandige ondernemer altijd mijn hogere prijs rechtvaardigen. In het geval van de meubelmaker was zijn werk vergelijken met Ikea voldoende om hem te laten beseffen dat er ook in de brillen branche veel kwaliteits verschil zit. Aan kwaliteit hangt een hoger prijskaartje dan aan kwantiteit. En daar moet Specsavers het van hebben.
ga gewoon naar eyebuydirect.com veel goedkoper
Grappig dat de in de reclame met naam genoemde persoon, reacties oproept als hierboven. Die Kother, een onkreukbaar uitziende gladjanus ongetwijfeld geabonneerd op die Enge krant van nimmer slapend N.L., wekte bij mij vanaf de eerste x dat ik de man zag en bovenal hoorde praten ( licht lijzig noord hollands accent….) associaties als: die man deugt niet, kan vast niet met zijn enge vingers van zijn collega’s af blijven en dan die tekst!!! Nimmer zal ik daar iets kopen.
Geef mij wel die Piekema van AH!!!!
Brillemans, als je jouw reactie terugleest, krijgt je dan zelf geen kribels van ‘ik voel ’t aan m’n water’? Let wel het is jouw subjectieve percentie als je termen gebruikkt als;
– een onkreukbaar uitziende gladjanus
– ongetwijfeld geabonneerd op die Enge krant van nimmer slapend N.L.,
– dat ik de man zag en bovenal hoorde praten ( licht lijzig noord hollands accent….)
– associaties als: die man deugt niet,
– kan vast niet met zijn enge vingers van zijn collega’s af blijven.
Je mag oordelen voor jezelf maar zonder met feiten te komen, geef je jouw veroordeling voor de rest van Nederland.
Jouw visie zegt meer over jouw beeldvorming dan over de al dan niet acceptabele wijze van reclame maken van Specsavers.
Glad mannetje die over rug van de concurrent zijn klantjes te kunnen winnen,als je daar intrapt,ben je wel doorbde ratten besnuffelt?!
Het is juist een leuke man en ik begrijp niet waarom u zich zo negatief uit
Omdat het heerlijk ongrijpbaar is om vanuit de anonimitiet ongenuanceerd en met subjectieve perceptive te trappen.