Een wat verlaat begin van de week. Maar met zulke fraaie weersomstandigheden verdient de tuin prioriteit, die haar dus vanochtend van harte werd gegeven. Noem een betere manier om met een schone lei van start te gaan, waaraan dan des te gemakkelijker een muzikaal vervolg gegeven kan worden in de vorm van altsaxofonist Steve Coleman (1956) en zijn Five Elements, als zij hun ‘Law of balance’ spelen. Als luisteraar nemen zij je met hun ritmes en up-tempo muziek, met hun mix van jazz, pop en funk gemakkelijk op sleeptouw, waarmee de week dan goed en echt is begonnen zonder dat je het hebt gemerkt.
-
Meest recente berichten
- Begrip plus onbegrip
- Welvaart, welstand en welzijn
- Tien van Toen – 715 –
- Exact zeventig jaar geleden
- ‘Klassefoto’ van Gerrit Krol
- Overbodige royalty
- Tussen Helmond en Nederweert
- Leuk en lamlendig onderwijs
- Zwijnen of niet zwijnen
- Lentebode? (haiku)
- Niet te vergeten…..
- IJs en weder dienende
- Tien van Toen – 714 –
- La vita bugiarda degli adulti
- ‘Moeders handen’ van Wilmink
- In de geest van Chamberlain…?
- ‘Bloodline’
- Een unieke Rufus Wainwright
- De eerste sneeuwklokjes
- Veertien januari (haiku)
Recente reacties
- Christel op Tien van Toen – 715 –
- Mack op Tien van Toen – 715 –
- Marga op Exact zeventig jaar geleden
- Zorgpersoneel laat haar (nood)stem horen – Some View on the World op De zorg in de kou gezet
- m@th op Overbodige royalty
- robschimmert op Leuk en lamlendig onderwijs
- Hanneke op Leuk en lamlendig onderwijs
- Marga op Leuk en lamlendig onderwijs
- robschimmert op Niet te vergeten…..
- Marga op Niet te vergeten…..
- Rob Alberts op Niet te vergeten…..
- Dhyan op IJs en weder dienende
- Marga op ‘Moeders handen’ van Wilmink
- Marga op In de geest van Chamberlain…?
- Jacobus op In de geest van Chamberlain…?
Archief
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- juni 2022
- mei 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
Blogroll
Categorieën
Meta
WEER EEN MILES DAVIS BOEK: ”THE BLUE MOMENT” Op een blauwe maandag, namelijk maandag 2 maart 1959, nam Miles Davis zijn album “Kind of Blue” op met saxofonisten John Coltrane en Cannonball Adderley, pianisten Bill Evans en op één track Wynton Kelly, bassist Paul Chambers en drummer Jimmy Cobb. Vijftig jaar en miljoenen verkochte items van dit album later is alleen Cobb nog in leven. Na Ashley Kahn’s “Kind of Blue – The Making of the Miles Davis Masterpiece” (Da Capo Press 2000 ISBN 0-306-80986-9 hardcover) waarin de productie van het eerste modale jazzalbum en de achtergronden gedetailleerd werden belicht, komt nog een boek uit over “Kind of Blue”. Bij Faber and Faber verschijnt deze zomer Richard Williams epos “”The Blue Moment – Miles Davis’ Kind of Blue and the Remaking of Modern Music”. Richards is een voormalig Melody Maker medewerker en nu sportredacteur. Waarom viel deze LP op de grens van de vijftiger en zestiger jaren zo in vruchtbare bodem bij jazz en non jazzliefhebbers? En hoe kon dit qua verkoopcijfers de nog revolutionairdere free jazz van tijdgenoot Ornette Coleman linksom en rechtsom passeren? Williams legt de verbinding met componist Gil Evans plus de French Connection: de nouvelle vague filmbeweging in Frankrijk waar Miles in de vijftiger jaren muzikaal in participeerde (“Ascenseur pour l’échafaud” 1957 Louis Malle). Vervolgens wordt Camus erbij gehaald en het Franse existentialisme naast Miles’ interesse in Italiaanse pakken en Europese sportwagens. De levenswijze van Davis mondt volgens Richards uit in de formule “inner freedom”. Of op grond van deze vooraankondiging voldoende jazzboek liefhebbers en Miles Davis fans zijn te verlokken tot aankoop zal nog moeten blijken. En of “Kind of Blue” werkelijk dé “Remaking of Modern Music” veroorzaakte of dit alleen een suggestieve ondertitel is om de verkoop te stimuleren staat na deze zomer vast.