Het fiasco met de Fyra

Het is verleidelijk om nog eens los te gaan over de problematische geschiedenis van onze Hoge Snelheids Lijn, die tot nu toe van a tot z door Murphy himself geschreven kon zijn. Hoewel daarmee half en half gesuggereerd wordt dat alle ellende rond dat hele project te wijten zou zijn aan domme pech en het noodlot. Wat de waarheid geweld aan doet. Want de factor incompetentie bij de NS is in hoge mate bepalend geweest voor het echec van dit immense vervoersproject, waarmee Nederland ook op de Europese kaart zou worden gezet. Het tegendeel lijkt nu te gebeuren nu we op weg zijn om het Europese lachertje te worden. Dankzij volledig verkeerde materieelkeuzes door de NS, welke voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten, maar per slot van rekening moest merken dat het gezegde dat goedkoop duurkoop is maar al te waar blijkt te zijn. Want hoe haal je het in je hersens om alle expertise op het gebied van hogesnelheidslijnen terzijde te schuiven en in zee te gaan met een Italiaans bedrijf dat wat betreft de productie van voor dat specifiek vervoer vereist materieel nog niets had bewezen. De Franse en Duitse kennis en ervaring werden zo opzichtig en omstandig genegeerd dat je er bijna wantrouwend van kan worden. Te meer omdat de referenties van die Italiaanse producent, AnsaldoBreda, bepaald ongunstig te noemen waren en het bedrijf zeker geen goede reputatie kon overleggen.

Met als voorbeelden grote leveringsproblemen in Denemarken, Washington, Los Angeles en Boston, waar het nog om klein rollend materieel ging. Niettegenstaande dit kwalijke track-record dat het bedrijf uit Pistoia in de loop der jaren heeft weten op te bouwen, blijft het er maar in slagen om veel grote aanbestedingen te winnen, laatstelijk dus die welke betrekking had op de HSL in 2004. Omdat het dus op een lage prijs inzet. Wat toch vragen moet oproepen en bijna uitnodigt om bijvoorbeeld de kosten van arbeid met die van andere aanbieders, zoals Siemens, Alsthom en Bombardier, te vergelijken. Want de Italianen hebben immers een naam te verliezen als het om sjoemelen en schuiven gaat, zoals ze ook de opbouw van organisaties en bedrijven als geen andere kunnen verhullen, al was het om niet elke invloed transparant te maken. Waardoor ook geldstromen gemakkelijker buiten aanbestedingen kunnen worden gehouden. Wie zegt mij dat dat niet aan de hand is geweest en de verklaring is voor de reeks van Italiaanse successen tijdens al die aanbestedingen. Het zou mij een lief ding waard zijn als de NS daarover eens klare wijn zou schenken. Al was het om de gemaakte blunders rond die Fyra op hun ware waarde te kunnen schatten.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het fiasco met de Fyra

  1. Laurent zegt:

    Tja, waarom in godsnaam in zee gaan met een bedrijf dat het wiel nog opnieuw moet uitvinden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s