Het zal menigeen vermoedelijk vreemd en mogelijk ongelooflijk in de oren klinken. Maar tot vanmiddag had ik nog nooit een minuut van ‘Wie is de mol?‘ gezien. De enige reden daarvoor is dat het programma nooit mijn belangstelling heeft gehad. En ik weet eerlijk gezegd niet waarom. Vermoedelijk omdat ik al ben afgehaakt bij de uitleg van de formule, die voorafging aan de eerste aflevering ervan. Ik weet van mijzelf dat het daarna nooit meer goed komt of er moet een bijzondere reden zijn om op dat ingenomen standpunt terug te komen. Nou, laat dat na zovele jaren het geval zijn geweest en wel doordat mijn weblog vorige week donderdag in een mum van tijd werd overspoeld door bezoekers die een gedicht van de Zuidafrikaanse Ingrid Jonker nog eens wilden lezen nadat het in dat programma voorgelezen was. Dus zat ik vanmiddag op een voor mij vreemde tijd voor de tv om de aflevering van dat ‘Wie is de mol?’ te zien die de aanleiding was tot de stormloop op mijn weblog. Ik wilde wel eens weten in welke kontekst dat gedicht werd voorgelezen en wat de rol ervan was in de betreffende uitzending. Daarvoor werd mijn geduld wel op de proef gesteld waardoor ik de gelegenheid kreeg om met grote ogen en stijgende verbazing naar dat programma te kijken dat, naar ik begrepen heb, bij miljoenen mensen in de smaak schijnt te vallen. Het zal allemaal wel, maar begrijpen doe ik het dus niet, zoals mijn verwondering alleen maar door dat kijken toenam.
Want wat bezielt mensen om daarnaar te kijken, naar de uitvoering van de wonderlijkste opdrachten en ook nog eens in een ver land? Alsof het niks kost en Zuid-Afrika het enige land is dat een geschikt decor heeft waarin zulke spellen gespeeld moeten worden. Dichterbij huis of zelfs in eigen land is er dus geen plek waar deze hele exercitie opgenomen zou kunnen worden, is toch een vrij logische vraag naast de even vanzelfsprekende kanttekening dat het net zo dubieus is dat een omroepvereniging er zoveel geld tegenaan gooit om het kijkerspubliek tevreden te stellen. En als ik het mag geloven, schijnt dit ‘Wie is de mol’ nog het betere programma in zijn soort zijn. Waardoor ik weinig fantasie nodig heb om mij voor te stellen wat voor een rotzooi Nederland zoal aan amusement wordt voorgeschoteld. Zoals het voor mij daardoor ook stukken minder discutabel is geworden dat er in de Haagse politiek steeds meer stemmen opgaan om het amusement van de publieke zenders te lozen, waarna ons land het verder best met Nederland 1 en 2 kan doen, welke dan ingericht worden naar het Engelse en Duitse model. Met daarbij de nadruk op kwaliteit en gedegenheid plus als het kan zonder reclame. En dat vanwege dat prachtige gedicht ‘Ik had gedacht’ van Ingrid Jonker dat uiteraard boven alle twijfel is verheven en ‘Wie is de mol?’ nog van een likje schoonheid heeft voorzien.
Je bent NIET de enige hoor 😉
Alleen ben jij nog zo goed geweest om eens 1 uitzending uit te zitten, die moeite heb ik nooit genomen, ik zap al weg zodra het programma aangekondigd wordt, en heb er nog nooit een minuut van bekeken: bij het concept, zei ik laatst nog tegen mijn man bij het wegzappen, van ‘wie is de onbekende spelletjes-saboteur’ kan ik me niets dan tijdsverspilling voorstellen.
Maarja, als ik naar Discovery oid kijk, is dat eigenlijk ook tijdsverspilling, alleen in een iets educatiever jasje 🙂
Ik heb nooit iets gezien van dit programma en dat zal wel zo blijven. Bij de aankondiging een jaar of wat geleden kon het concept met die onzinnige opdrachten (ook nog eens aan ons onbekende BN’ers) ons al niet lokken. Dat is niet veranderd.
Dan ben ik waarschijnlijk de enige die het nog nooit gezien heeft, dacht ik voordat ik de commentaren gelezen had….
En het leuke is dat het de rijke Nederlandse belastingbetaler helemaal niets kost. De Zuid-Afrikaanse minister van Toerisme, Martinus van Schalkwyk is namelijk geobsedeerd door Nederland. Hij is voor de zesde keer sinds het WK-voetbal van 2010 een grote campagneveldtocht in Nederland begonnen. Een land waar slechts 12% van de bevolking volledig belasting betaalt, en miljoenen mensen in armoede leven, geeft honderdduizenden euro’s uit aan publiciteit in Nederland. En #WIDM maakt gewoon daar gewoon deel vanuit.
Het vorige seizoen (in IJsland en Spanje) bevatte wel mooie beelden, maar niet zulke indrukwekkende helikopterbeelden als deze editie in Zuid-Afrika. Men kan duidelijk zien dat de beelden tussen de opdrachten (die maar een paar seconden duren) niet op de opdrachtlocaties geschoten zijn, maar ergens anders vandaan komen: uit de la bij het Zuid-Afrikaanse ministerie van Toerisme: http://blogs.24.com/i90christian/2012/02/15/brief-aan-minister-van-schalkwyk-los-engelse-advertensies-in-nederland/
En waarom investeert Zuid-Afrika nou juist in Nederland? Raad maar eens welk land Kaapstad heeft gesticht en heeft 7 miljoen familieleden (ex-onderdanen en half-inheemse familieleden) in Zuid-Afrika wonen?