Als het leven een feest is, dan durf ik het werken, de arbeid gerust en met stelligheid de kater te noemen, die je eraan schijnt te moeten over houden, zonder welke het allemaal niet kan.
-
Meest recente berichten
- Op een mooie Pinksterdag
- Voor alle wachtenden….
- Het geweten van Macron
- Voor Marina Ovsjannikova
- Open Brief aan Clasina
- De forsythia (haiku)
- Zie het leven verder gaan
- Dilemma’s van een blogger
- Het derde decennium
- Gedachten over dit carnaval
- De baarlijke duivel
- ‘Rotown magic’ van Deelder
- Gertie in De Boesj
- Hypocrisie in de polder
- The American way?
- Winter en lente (haiku)
- De groeten aan Beijing
- Leve de democratie!
- Mijn complete verwondering
- Sneeuwkettingen en plankenkoorts
Recente reacties
- Marga op Op een mooie Pinksterdag
- Dhyan op Voor alle wachtenden….
- terrebel op Voor alle wachtenden….
- Marga op Voor alle wachtenden….
- Dhyan op Het geweten van Macron
- Margo op Het geweten van Macron
- Dhyan op Het geweten van Macron
- Dhyan op Het geweten van Macron
- L op Het geweten van Macron
- Dhyan op Het geweten van Macron
- Dhyan op Het geweten van Macron
- Marga van Poecke op Voor Marina Ovsjannikova
- robschimmert op Zie het leven verder gaan
- Mack op Zie het leven verder gaan
- Dhyan op Zie het leven verder gaan
Archief
- juni 2022
- mei 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
Blogroll
Categorieën
Meta
Toen ik tientallen jaren geleden in Limburg kwam werken, hoorde ik voor het eerst de uitdrukking “ziek vieren”. Ik ben echt geen calvinist, maar hierbij viel mijn mond echt open van verbazing. En geen wonder dat het met Limburg zo slecht gaat, met zo’n mentaliteit.
Vierendelen moet je ze. 😉
En nu natuurlijk de vraag waar die vreemde uitdrukking “ziek vieren” vandaan komt. Hier is het antwoord:
Vroeger bestond er geen Arbo-arts en waren er geen speciale regelingen voor zieke werknemers. Er moest gewoon gewerkt worden. Toch werden mensen ziek, zij ontvingen “Ziekengeld” maar zij moesten er maar snel voor zorgen dat zij beter werden. Helaas werd er geen onderscheid gemaakt tussen langdurig echt zieke mensen en mensen die geen zin hadden om te werken, dus iemand die langer “ziek”, of echt ziek was, werd beschouwd als iemand die het ziek-zijn “vierde” en dus genoot van het leven, terwijl anderen zich uit de naad moesten werken. De ziekvierder werd soms ook een beetje als “een mietje” gezien in de ogen van de stoere Collega’s. Het motto was nu eenmaal werken en werken!!! Heel frustrerend voor de toenmalige echte Zieke werknemer.
En waarom bestaat die uitdrukking alleen in Limbabwe?? Zou de k.tmentaliteit van de Limbo’s daar heel misschien toch een heeeel klein beetje aan meewerken?
Wat een generaliserende Limburgerhaat zeg.
Misschien mag ik ook nog even herinneren aan de invoering van de ATV-regeling bij DSM in de jaren ’80. Op het moment dat je 15 extra vakantiedagen kon verdienen door niet ziek te zijn, werd het ziekteverzuim zo ongeveer gehalveerd, en kon het plaatselijke FNV-bestuur opstappen want de leden wisten verdomd goed waar de grenzen van de solidariteit met de “ziekvierder” lag.
Laat er geen twijfel over bestaan dat bij mij dezelfde verwondering bestond toen ik hier voor het eerst in 1975 mee werd gekonfronteerd, met dit vreemde begrip ‘ziek vieren’. Maar het kreeg wel heel scherpe kantjes een paar jaar later toen ik een column in een bedrijfsblad plaatste waarin ik onder andere de gezonde medewerkers opriep toch wat meer meegevoel met hun zieke kollega’s te betonen. Het bedrijf was te klein en het hele verhaal liep zelfs uit op een rel tot in de Ondernemingsraad toe. Het scheelde weinig of ik was ook nog officieel berispt.
De uitdrukking is misschien uit het Duits overgewaaid: krank feiern.
Dat lijkt me welhaast zeker, kijkend naar het dialect in met name de vroegere Oostelijke Mijnstreek. Trouwens, dan kunnen we de Duitsers en Limburgers des te gemakkelijker op een en dezelfde hoop gooien……..
Het is toch niet zo, dat na het leven de kater (het werken vlgs Rob) komt. Sommigen leven om te werken en anderen werken om te leven. Het komt allebei voor. Gelukkig zijn degenen, die zoveel plezier in hun werk hebben, dat ze daardoor opleven. Voor anderen is werken gewoon noodzakelijk om brood op de plank te krijgen. Zelf heb ik perioden met veel plezier gewerkt en daardoor geleefd. Andere perioden was het werken geen genoegen, dus vooral nodig om te overleven.
Wat betreft het “ziek vieren”: Zoals Rob al aangaf is er in het Limburgs een zekere relatie met het Duits. Vergelijk niet alleen “krank feiern”, maar ook in de term “Feierabend” (= de vrije tijd na het werk, dus niet een feestavond!) is duidelijk, dat het hier niet om feest gaat, maar om vrijgesteld te zijn van werk.
Overigens kenden we al heel lang de “controlerend geneesheer”, die beoordeelde of je kon werken of dat je recht had op ziekengeld, dat door ziektewetpremies was opgebracht door werkgevers en werknemers.
Over “zich ziek melden” valt heel veel te zeggen (en is ook gezegd). Als een werknemer besluit zich ziek te melden speelt er vrijwel altijd meer mee dan de ziekte sec, b.v. hoe zwaar het werk is, wat de familie zegt, hoeveel plezier men in zijn werk heeft enz..