Raoul Hynckes

Zo’n veertig jaar na zijn dood mag de Belgisch – Nederlandse schilder Raoul Hynckes (1893 – 1973) zich in een hernieuwde belangstelling voor zijn werk verheugen, nadat het tijdens CAL-F03zijn leven vaker met twijfels en discussie was omgeven. Wat vooral zijn oorzaak vond in de tijd waarin dat werk ontstond. Want het neo – realisme in de schilderkunst, waartoe ook Willink, Ket en Pyke Koch zich hadden bekend, beleefde zijn opkomst en hausse in dezelfde periode dat het fascisme en nazisme ook tot bloei kwamen. En dat Pyke Koch onverholen rechts-extremistische sympathieën had en tijdens de Tweede Wereldoorlog lid van de Kultuurkamer werd, droeg natuurlijk ook niet echt bij om dat onterecht gelegde oorzakelijk verband, waarvan met name Hynckes lange tijd veel last had, uit de wereld te helpen. Hoewel uiteraard veel te laat is zijn rehabilitatie met de grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem volkomen op zijn plaats en een defin itief feit geworden.

ba4b8ba5d1e671cce1190704039b677a_view71690461

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s