De fantasie van de NS

Je kunt van alles van de NS vinden, maar zeker is in ieder geval wel dat het een spraakmakende organisatie is die telkens weer kans ziet om de lachers op haar hand te krijgen, althans onder die delen van de bevolking die niet op haar diensten zijn aangewezen of het gewoon verdommen om er gebruik van te maken. Want als je onverhoopt wel veroordeeld bent tot het openbaar vervoer per rail dat de NS verzorgt, dan is het goed voorstelbaar dat het huilen je vaker nader staat dan dat lachen waarin de wereld rondom zo vaak moet vervallen bij een volgende misser, glijder of truc waaraan dat spoorbedrijf zich weer eens bezondigt. Het excuus of de smoes die dan wordt gebruikt blinkt altijd uit, dat moet gezegd, in originaliteit van een omvang die de beste communicator nog niet verzonnen krijgt. Aan fantasie bij de NS geen gebrek. Zijn het niet de vierkante wielen of de vallende bladeren of bevroren wissels die de dienstregeling verstoren dan wel totaal op hold zetten en de reizigers letterlijk in de kou laten staan, dan zijn het wel de door de hitte kromgetrokken rails die ieder geregeld personenvervoer in de weg schijnen te moeten staan.

Met sinds gisteren de nieuwste variant, want nog nooit gehoord. Namelijk een dienstregeling die bij voorbaat op haar laagste stand wordt gezet omdat er onweer en zware regenval op komst zou zijn en het wel eens erg hard kon gaan waaien. Waarmee de NS een totaal nieuw spoor bewandelden in die zin dat men niet meer tot op het laatste moment het vervoersniveau zoals beloofd bleef aanbieden. Wat wel zo logisch was en ook haar plicht. Maar men wilde alle eventualiteiten voor zijn en blies daarom al ritten af zonder dat er een direkte aanleiding voor was en de klant dus in feite zijn vaste vertrektijd kon vergeten. Omdat de dienstregeling en de uitvoering daarvan kennelijk prioriteit nummer een hadden en de reiziger pas daarna aan de beurt was. Ofwel omdat met het afschakelen van die dienstregeling de zekerheid van vervoer aan de reiziger kon worden gegarandeerd, luidde gisteren de redenering, omdat in het geval van ongestoord handhaven van het niveau ervan de kans op chaos alleen maar groter werd. Wie het allemaal kan en wil volgen, mag het hier komen vertellen. Maar dat zal zo goed als zeker niet die reiziger zijn die gisteren probeerde om van de diensten van de NS gebruik te maken, omdat die vanwege een slag in de lucht, een loze weersvoorspelling niet werden aangeboden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op De fantasie van de NS

  1. Rob Alberts zegt:

    Deze onvoorspelbaarheid maakt mij in ieder geval heel rustig.
    Berustende groet

  2. Sjoerd zegt:

    Als organisatie heeft de NS voor mij allang af gedaan. Dat hadden ze nooit moeten privatiseren.

  3. Mack zegt:

    Ik begreep het ook niet. Eén ding is zeker; als het noodweer was geworden en de treinen waren als gevolg daarvan uitgevallen, was het ook niet goed geweest. Het is namelijk nooit goed.

    • robschimmert zegt:

      En je hebt ook vaak genoeg kunnen lezen dat het eigenlijk de laatste tien, vijftien jaar nooit goed is met de NS. Want daarvoor bestonden er op het spoor geen problemen. Ra,ra…

      • Margo zegt:

        Ik reis nooi per openbaar vervoer. Maar begin jaren 70 reisde ik iedere dag per trein en tram. Nooit viel er in die tijd een trein uit, of was er enige noemenswaardige vertraging. Ook in die tijd hadden we al seizoenen, met ijssel, sneeuw, herfstblaadjes, stormen enzovoort. Dus ra-ra inderdaad.
        Het enige verschil met 40 jaar terug is dat de technologie is verbeterd.

  4. Mack zegt:

    De volledige schuld ligt bij de privatisering en voor die tijd waren er geen problemen? Ik zou toch voor de SP gaan als ik jou was. 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s