Het krediet van DSM

DSM staat als bedrijf bij mij best hoog aangeschreven. Het heeft een goed imago. Het geldt, althans wat mij betreft, als een concern met een uitstekend sociaal beleid, dat ook als geen ander weet wat maatschappelijk verantwoord ondernemen is en dat niet alleen met de mond belijdt, maar dat als zodanig ook realiseert. En als dat al niet de werkelijkheid zou zijn, dan wordt het in ieder geval meer dan effectief gecommuniceerd door haar afdeling Public Affairs. Daar toont men bepaald van de hoed en de rand te weten als het gaat om het adequaat overbrengen van een boodschap bij de wereld die DSM omringt. Des te vreemder was het daarom om vandaag te moeten merken dat door diezelfde afdeling de plank niettemin toch grandioos kan worden misgeslagen en de naam van DSM zo maar te grabbel wordt gegooid. Want dat is er onmiskenbaar gebeurd doordat op twee achtereenvolgende dagen de naam van DSM groot in het nieuws werd gebracht naar aanleiding van twee verschillende gelegenheden welke zich slecht naast elkaar lieten verdragen. En die kwesties waren alleen maar lastiger te verklaren door de CEO van DSM, die door die beroerde timing van de annoncering van die twee concernberichten in een verdraaid lastig parket werd gebracht.

Want krijg het maar eens gedraaid om op dag 1 een grote reorganisatie en bezuinigingsronde aan te kondigen die tot het verlies van duizend banen moet leiden, om op dag 2 met de mededeling te komen dat door DSM ongeveer een half miljard euro is neergeteld voor de overname van een Braziliaanse onderneming in diervoeders. Zie die tegenspraak maar eens weg te praten, met mooie woorden en argumenten weg te masseren. Onbegonnen werk, zelfs voor een capabel bestuurder als die CEO van DSM, Sijbesma, is. Ook hij is het bos ingestuurd met een verhaal waar hij geen kant mee op kon, waarmee zijn geloofwaardigheid en die van DSM zwaar op de proef werd gesteld. Want je kunt wel de beste verklaringen die er maar denkbaar zijn, hebben plus nuanceringen tot in het oneindige, voor de buitenwacht – en dat zijn zelfs de eigen 22.000 medewerkers – telt slechts het grote verhaal. Daarnaar wordt de rekening opgemaakt. En die ziet er in dit geval voor het goede bedrijf dat DSM is, beroerd uit, omdat er op geloofwaardigheid en betrouwbraaheid wordt ingeleverd, er krediet is verspeeld. Waardoor er voor de afdeling Public Affairs weer een wereld is te winnen en ze zichzelf met haar blunder fijn aan de praat heeft weten te houden. Maar dat is dan ook de enige winnaar in dit hele verhaal.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het krediet van DSM

  1. Sjoerd zegt:

    DSM is haar geloofwaardigheid al lang kwijt. De meeste fabrieken in Geleen zijn eigendom van derden zoals Sabic, OCI, Sekisui en ga zo maar door. DSM in Nederland stelt niet zo veel meer voor, al denkt de gemiddelde Nederlander dat de A2 door DSM heen loopt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s