Facebook: een lege huls

Omdat Facebook met negentig miljard dollard op de beurs tien miljard dollar meer waard is dan Volkswagen en omdat beide ondernemingen produkten vertegenwoordigen die heel herkenbaar zijn voor de consument, dus ook voor mij, is het verleidelijk om de waarde die deze produkten voor mij hebben, met elkaar te vergelijken en tegelijk te onderzoeken of dat verschil in mijn beleving en ervaring ook zijn weerslag vindt in die al genoemde beurswaarde. Ik kan er natuurlijk een heel groot verhaal over ophangen. Maar omdat er zo’n overduidelijk verschil is in mijn waardering, hoef ik niet lang om de pot te draaien en kan ik hoogstens verwonderd zijn over het feit dat Volkswagen zoveel lager gewaardeerd wordt dan Facebook, terwijl het een produkt op de markt brengt dat op de eerste plaats tastbaar is en ten tweede al lang heeft bewezen dat het door consumenten blijvend wordt gewaardeerd en ervaren als een nuttig gebruiksmiddel. Want wie rijdt en bezit er geen auto? Zo’n hoeksteen van ons bestaan is het geworden en de alles bepalende voorwaarde voor onze mobiliteit, waarmee wij de wereld aan kunnen. Des te vreemder is het daarom dat Facebook in al haar vluchtigheid zo hoog wordt aangeslagen. Niet te begrijpen omdat het nog niets heeft bewezen en er zeker geen blijk van heeft gegeven meer toegevoegde waarde te bieden dan dat sociale medium waarop het goed kwaken en kwekken is, maar dat nog niets inhoudelijks aan de vaart der volkeren heeft bijgedragen.

Twitter dus, dat aan mij totaal niet is besteed, of hoogstens als podium dient om de aandacht op mijn weblog te vestigen. En na lang aanzien en nadenken over een eventueel nut, kom ik wat Facebook betreft ook tot geen andere konklusie. De toegevoegde waarde ervan ontgaat mij volledig. Want laat niemand mij ervan proberen te overtuigen dat wat op Facebook verschijnt, er echt toe doet en toegevoegde waarde heeft. Tussen alle foto’s, muziekjes, spelletjes en losse quotes heb ik nog altijd niet die bijdrage ontdekt die mij de ogen opende of mijn denken veranderde of, sterker nog, maatschappelijke bewegingen en stromingen mobiliseerde of op gang wist te krijgen. Een magere oogst die mij dus niet van de betekenis van Facebook heeft weten te overtuigen. Waarmee haar waarde voor mij nul komma nul blijft, zodat het mij net als Twitter alleen maar een podium biedt om mijn weblog een breder bereik te geven. En dat dat wat mij betreft die beurswaarde van negentig miljard dollard in de verste verte niet rechtvaardigt, zal duidelijk zijn. Maar kennelijk geldt hier ook weer wat de gek ervoor geeft, hoewel dat tegelijk haast per definitie kan betekenen dat al die dollars in no time in rook kunnen opgaan als helder wordt dat er geen tastbare waarde tegenover staat. Alleen maar een luchtkasteel, een illusie, de waan van de dag. Want meer kan ik van Facebook niet maken.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Facebook: een lege huls

  1. Mack zegt:

    Het hangt aan elkaar van de reclameinkomsten. En dat is inderdaad wat de gek er voor geeft. Als ik voor FB zou moeten betalen was het snel gedaan met mijn account.

  2. RadaR zegt:

    Lol .. alsof we, Facebookgebruiker of niet, met zijn allen al lang niet voor Facebook betalen, Want wie draait op voor de vulling van de potten waar reclamebudgetten hun plekje krijgen? Sinterklaas?
    Ja Rob, die beursgang …. na 10 jaar is het weer eens tijd voor een lekkere vette internetbubble.
    Mankind never learns, does it??? Er gaan weer een aantal walgelijke types dik aan verdienen en de “usual suspects” blijven over 2 jaar met de brokken zitten. And cry their pants off ….. sad people.

  3. Mack zegt:

    Als we met zijn allen zouden betalen voor FB, zou de beurswaarde niet zo onderuitschieten nu. Dat is nu de luchtbel waar ze het altijd over hebben, Radar.

  4. Ximaar zegt:

    Zelf heb ik geen volkswagen of faceboek, maar het is me wel duidelijk dat er meer facebookgebruikers zijn dan volkswagengebruikers. En van die volkswagengebruikers valt na de aanschaf minder te plukken dan van de facebookgebruikers. Want om dat laatste draait het allemaal. En denk niet dat het bij weblog onder Typepad/Sixpart/Yahoo anders was. Daar draaiden op de achtergrond een 20 ‘onderzoeksdomeinen’ mee als ‘scorecardresearch’ en ‘reddion’. Die hielden percies in de gaten waar jij of je bezoekers op doorklikten om zo informatie over jou en je lezers te verzamelen die dienden voor gerichtte reclame. In die handel zit erg veel geld. Bij WordPress draaien maar 2 van die domeinen mee, want ook zij willen geen verlies maken op hun ‘gratis’ blogdienst.

    Fokke en Sukke hadden een aardige. Ze hadden medelijden met Zuckerberg, die per uur een miljard verliest.

    • Radar zegt:

      Heeft Zuckerberg alle aandelen Facebook zelf gekocht, Ximaar?

      • Ximaar zegt:

        @Radar: Een kwart van de aandelen houdt ie zelf. Dat idee van Fokke en Sukke zou dus een miljard per 4 uur moeten zijn. Als dat al zo is. Toch vond ik het een leuke, aangezie de media omgekeerd (dus als het goed gaat) wel het het vermogen aan Zuckerberg toeschrijven.

        • Radar zegt:

          Dus van 3/4 van het totaal aan de beurs gebrachte aandelenpakket geldt, dat het in handen is van investeerders/beleggers. En het daarvoor betaalde geld, uiteraard minus een “bescheiden” commissie voor de banken die de beursgang technisch hebben begeleid, steekt Zuckerberg sowieso in zijn zak. Het doet wat merkwaardig aan in dit verband te spreken over verlies dat Z. zou leiden. Men zou in de waan kunnen komen te verkeren, dat empathie op zijn plaats zou zijn. 🙂

        • RadaR zegt:

          De warmte in combinatie met overvloedig Westmalle-gebruik hebben hun invloed gehad vrees ik. Hoewel Z. wellicht wel als “Leider van het Grote Verlies” van veel beleggers is te duiden bedoelde ik in mijn eerdere reactie de meer bloederige variant, t.w. “lijden”. 😀

  5. Sjoerd zegt:

    Wat mij betreft moeten ze dat geld verdelen onder de gebruikers…

  6. Margo zegt:

    Rob, Facebook is voor tieners die er een dagtaak aan hebben om in de gaten te houden waar iedereen is en wat ze doen en melding te maken van iedere scheet die ze laten. Die kennelijk ook geld hebben zodat het voor de adverteerders interessant is. Aan mij zullen ze niets verdienen, ik kijk per dag hooguit 1 x op Facebook en denk evenzo vaak het eraf te knikkeren. Maar dan blijken weer allerlei andere dingen aan Fb gekoppeld te zijn waardoor ik het wel MOET houden. Maar ik kijk bewust niet naar de advertenties! Die ik trouwens niet eens kan zien op de iPad. Twitter vergeet ik ook steeds vaker.

    • Mack zegt:

      Margo: je weet hoe de reclamemaker zichzelf in stand houdt hè? Door te stellen dat ondanks dat je niet kijkt, nee ze zelfs niet kan zien, toch onbewust getriggered wordt en hun produkten gaat kopen. En heel veel mensen trappen in die redenering, steken er zelfs miljoenen in die ze nooit meer terug zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s